Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Monday 16 April 2012

Cinta Itu Milikku Bab 20


Buat yang merindukan Mikhail... Sila2lah bc dan jgn lupa tinggalkan pesanan sayang anda. Bab 20 yg sebenar saya tukar dgn bab 22 sbb ramai yg pm kat FB minta Mikhail. Lama sgt Mikhail tak muncul2. Maknanya mgkn ini bab CIM yg terakhir yg saya post ke sini. Sayang anda semua....


           *****************          ****************






SEKEMBALINYA dari bercuti raya, Athirah bertungkus-lumus membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan yang bakal tiba tiga minggu lagi. Athirah akan pastikan dia mendapat keputusan yang cemerlang. Kak Rohana dan Kak Mahani banyak membantunya walaupun mereka sendiri sibuk membuat persediaan untuk menghadapi peperiksaan.

Mikhail juga rajin menemaninya ke perpustakaan dan banyak memberinya dorongan. Doa ibu bapa dan sokongan suami tersayang membuatkan semangat Athirah semakin berkobar-kobar untuk mendapatkan keputusan yang terbaik dalam peperiksaan yang pertama ini.

Kenangan di kampung opahnya ketika pulang berhari raya tempoh hari, menarik minatnya untuk merehatkan minda seketika. Tidak disangka-sangka, kepulangannya ke kampung pada tahun ini membawa pertemuannya dengan Hariz, sahabat yang dinanti-nantikan kepulangannya selama ini. Penampilan Hariz sudah jauh berubah dan tampak kematangannya. Dia ketika ini bekerja di syarikat kewangan di sekitar Bandaraya Ipoh. Kata Hariz, dia ada membuat permohonan untuk menjadi pensyarah.

“Riz sihat? Berapa lama dah balik ke sini?” Athirah ramah bertanya.

Athirah dan Hariz hanya sekadar memanggil nama, walaupun jarak umur di antara mereka agak jauh. Kata Hariz, memanggil nama nampak lebih akrab dan mesra. Sekiranya Athirah memanggilnya abang, seolah-olah dia sama tarafnya dengan abang-abang Athirah yang lain. Panggilan Mel adalah untuknya manakala Hariz dipanggilnya Riz.

“Alhamdulillah. Jika dah tercongok depan Mel, mestilah Riz sihat. Adalah lebih kurang enam bulan Riz balik sini,” ujar Hariz bersama senyuman. “Mel dengan suami macam mana?” tanya Hariz.

“Kami baru sahaja kenal. Masih peringkat berkawan. Dia tidak tahu Mel adalah isterinya. Mel tak berani nak berterus terang. Bimbang dia tersalah anggap dan menceraikan Mel,” ujar Athirah sedikit sedih.

“Baguslah macam tu. Belajarlah pikat hatinya. Riz doakan semoga Mel berbahagia. Sambil-sambil tu, doakanlah ya supaya Riz dapat jadi pensyarah Mel. Senang Mel nak dapat A+ dalam subjek yang Riz ajar.” Hariz bergurau.

Athirah tersenyum bila mengingati idea Hariz itu.

“Hah, ini kenapa tersenyum meleret? Ingat lelaki lain ke?” bisik Mikhail sedikit cemburu. Maklumlah dalam perpustakaan, suara mana boleh kuat-kuat.

Di hadapan mereka ada sekumpulan pelajar tahun tiga. Dari tadi Mikhail perhatikan, ada seorang pelajar lelaki yang sering mencuri pandang wajah Athirah. Melihat senyuman Athirah, dia rasa tercabar. Sepatutnya senyuman itu adalah miliknya, bukan untuk orang lain.

Habis bertebaran pergi kenangan Athirah bersama Hariz.

“Apalah abang ni, buat terkejutkan orang saja,” marah Athirah manja. “Mana ada ingat lelaki lain. Cinta di hati ini, sudah diserahkan semuanya untuk abang seorang,” luah Athirah bersama senyuman manis.

“Habis tu, yang tersengih-sengih tadi tu... apa kebendanya?” soal Mikhail tidak berpuas hati.

“Tersenyum tadi tu sebab teringatkan kawan lama masa kat kampung. Hampir dua atau tiga tahun jugalah kami tidak berjumpa. Tup... tup... raya baru ni boleh jumpa dia pulak.” Athirah menjelaskan perkara yang sebenar. Dia tidak mahu Mikhail tersalah sangka dengannya. “Dia kata nak jadi pensyarah dan kalau boleh nak ajar sayang. Katanya jika sayang jadi student dia, setiap kali periksa, dia bagi A+. Itu yang buat sayang geli hati. Kuat sungguh dia berangan,” terang Athirah.

Lega hati Mikhail, Athirah tidak bermain mata dengan budak lelaki yang berada di meja hadapan mereka.

“Kawan sayang tu lelaki ke perempuan?”

“Perempuan.”

Selamba sahaja Athirah menjawab. Andainya dia katakan lelaki, pasti Mikhail akan bertambah cemburu. Bukan dia tidak tahu Mikhail cemburukan Dino yang berada di hadapan meja mereka. Dino merupakan pelajar tahun tiga dan satu course dengan Athirah.

“Abang dah ready nak exam?” soal Athirah. “Abang buat yang terbaik ya. Sayang doakan semoga abang dapat keputusan yang cemerlang semester ni.” Doa ikhlas seorang isteri untuk suaminya.

“Insya-ALLAH... abang akan buat yang terbaik untuk masa depan kita dan anak-anak kita nanti,” ujar Mikhail penuh semangat.

“Amboi... gatalnya! Belum apa-apa lagi dah fikir tentang anak,” bidas Athirah.

“Itu tandanya abang sudah merancang untuk masa depan kita lebih awal. Nanti abang bawa sayang pergi honeymoon setiap tahun. Kita pergi Paris, London, Tokyo, atau ke mana sahaja sayang hendak pergi.” Mikhail sudah menggambarkan tempat-tempat yang ingin dia tujui bersama Athirah nanti. Tentu indah dan bahagia hari-hari yang bakal mereka lewati bersama.

Emm... jika macam tu, semester depan kita nikahlah. Boleh ikut abang jalan-jalan setiap kali cuti.” Athirah memandang wajah Mikhail seketika sebelum menyambung kata-katanya. “Masa tu... abang pun dah mula kerja. Boleh tanggung sayang belajar,” bisik Athirah manja sambil tersenyum manis. Sengaja dia hendak mengenakan suaminya itu.

“Betul ke? Alhamdulillah.” Gembira dan bersyukur tidak terhingga Mikhail melihat Athirah menganggukkan kepalanya.

Athirah sudah tidak mampu berjauhan dengan suaminya. Dia rindukan Mikhail setiap masa. Tapi apa boleh buat. Keadaan masih lagi belum mengizinkan untuk dia berterus terang.






TERSENYUM kedua-dua mempelai melintasi para jemputan yang hadir menuju ke singgahsana yang dihias indah. Kegembiraan dan kebahagiaan jelas terpancar di wajah mereka.

Pukul sepuluh pagi tadi, Mikhail selamat diijabkabulkan dengan gadis pilihannya. Syukur ke-Hadrat ALLAH kerana impiannya terlaksana sudah. Sewaktu upacara akad nikah berlangsung, terpegun dia melihat kejelitaan ‘bunga impiannya’ dengan busana berwarna putih gading. Selesai sahaja upacara akad nikah, mereka terus menuju ke hotel Z’Melda untuk majlis persandingan.

Malam ini, dia dan isteri tercinta akan menginap di hotel bertaraf lima bintang itu. Hotel Z’Melda merupakan milik Uncle Wan. Dan Uncle Wan telah bermurah hati menaja penginapan mereka di hotel berkenaan. Keesokan harinya, dia dan isteri akan berangkat ke Paris untuk berbulan madu. Musim bulan madu mereka tentu indah dan menghangatkan, memandangkan mereka berkahwin ketika cuti semester. Bolehlah berlama-lama memadu asmara dengan isteri tercinta.

Mereka berjalan beriringan menuju ke pelaminan. Lagu Selamat Pengantin Baru bergema memenuhi dewan selepas kompang berhenti dipalu. Mereka duduk di singgahsana yang dihias indah dan cantik dengan diapit oleh sahabat karib mereka, Fazlina dan Borhan. Selepas majlis menepung tawar, mereka menuju ke meja santapan untuk makan beradab.

Hisy... kenapalah tak ada muka lain yang dijemput untuk jadi pengiringnya? Balik-balik muka Borhan. Sudah naik bosan dan hendak termuntah asyik melihat muka Borhan dua puluh empat jam, bisik hati Mikhail. Bilalah acara ni nak habis? Mata aku dah mengantuk ni. Tak sabar nak buat kuak lentang atas katil, luah Mikhail dalam hatinya. Lantas senyuman nakal tersungging di bibirnya. Matanya asyik melirik nakal ke arah Athirah.

“Abang lambat lagi ke? Sayang dah mengantuk ni,” bisik Athirah dengan manja.

“Entahlah sayang. Abang pun dah tak sabar nak peluk bantal abang yang gebu ni,” bisik Mikhail. Tangan Athirah dicapai dan diletak atas pahanya.

Eeii... gatalnya abang ni! Malulah kalau orang lain dengar. Tengok tu, Borhan dan Fazlina asyik jeling kat kita berdua,” bisik Athirah lagi.

“Ehem... ehem... ” Borhan berdehem. “Kalau ya pun bersabarlah sikit. Tinggal lima minit aje lagi majlis ni nak tamat.” Menyampah pulak dia melihat pasangan pengantin tersebut. Kenapalah bukan dia dan Fazlina sahaja yang jadi mempelai ketika ini.

Mikhail dan Athirah hanya tersenyum manis mendengar kata-kata Borhan.Masing-masing sudah tidak sabar hendak berjumpa tilam dan bantal. Bayangkanlah, dari pukul tujuh pagi hingga dua belas malam, majlis masih lagi belum selesai.Kaki Athirah sudah terasa kejang berdiri terlalu lama melayan tetamu.

“Abang kaki sayang sakit dan lenguh,” adu Athirah di tepi telinga Mikhail.

“Sayang sabar ya. Sekejap lagi abang urutkan satu badan. Percuma!” bisik Mikhail sambil tersengih gatal.

Apabila uminya menyuruh dia membawa Athirah masuk ke kamar peraduan untuk berehat, Mikhaillah orang yang paling gembira. Rasa macam nak melompat-lompat pun ada. Maklumlah sudah lama dia cemburukan kawannya Si Zeck. Kini giliran dia pula menayang pasangannya di kampus. Hisy... tak baik riak, gumam Mikhail. Dia melambai-lambaikan tangannya ke arah Borhan dengan senyuman menawan.

Hisy... meluat sungguh aku dengan gelagat Mikhail! Tahulah awak dah kahwin. Janganlah nak berlagak sangat, hati Borhan berbisik.

Mikhail mendukung Athirah menuju ke kamar beradu mereka. Baru dia hendak mengucup Athirah, dia terasa lemas dan tidak boleh bernafas. Dadanya terasa sesak. Habislah malam pertama aku! Tidak tercapai juga hasratnya untuk menikmati malam nan indah itu. Sudah nak mati ke aku ni? Hati Mikhail berbisik.  Kesiannya Athirah!  Belum apa-apa lagi dah dapat title janda. Tapi aku tak nak mati lagi... aku nak Athirah!!! Jerit Mikhail. Dalam keadaan tergapai-gapai dan tercungap-cungap, dia berusaha membuka mata. Bukan Athirah yang berada di depan matanya tetapi Borhan. Terkejut Mikhail bukan kepalang.

Oii... Hans! Kau nak bunuh aku ke? Kenapa kau tutup muka aku dengan bantal?” marah Mikhail.  “Mana isteri aku, kau sorok?” tanya Mikhail kasar. “Nasib baik aku tak mati, kalau tidak kesian Athirah jadi janda,” marah Mikhail lagi.

Isteri??? Borhan garu kepalanya. Mabuk ke apa kawan aku yang sorang ni?

“Bila masa aku sorok bini kau? Dan bila masa pulak kau menikah dengan Athirah sampai nak kena janda menjanda segala ni?” tanya Borhan sedikit pelik. “Oh.... patutlah tadi kau?” Borhan memuncungkan mulutnya dan menunjukkan aksi orang sedang berkucupan. “Kau mimpi tengah gitu-gitu dengan ehem... ehem... kau ya?” sakat Borhan.

Mikhail garu kepala dan mukanya merah. Malunya weiii...!!!

“Bahaya sungguh kau ni!Nasib baik aku tak kena cium dengan kau tadi. Kalau tidak... mahu kena mandi air tolak bala, tujuh tempayan, tujuh perigi, tujuh tasik, tujuh sungai, tujuh gunung dan tujuh lautan nak buang badi kena cium kaum sejenis,” kutuk Borhan. “Aku rasa lebih baik kau kahwinlah Khai. Tak sanggup aku nak menghadap kau setiap masa. Nanti tak pasal-pasal hilang teruna aku,” giat Borhan sambil tersengih.

Mikhail tolak bahu Borhan. Geram!

“Kau ni... bercakap tak agak-agak! Kau ingat aku berselera dan bernafsu dengan kau? Dahlah cutting tak ada. Badan pulak tu sekeping macam papan. Muka pula... masya-ALLAH! Membunuh selera aku hendak menikmati malam pertama, kau tahu tak?” sindir Mikhail. “Aku pun pelik! Macam manalah... Fazlina yang cun tu boleh terpikat dengan kau yang macam tak cukup zat ni?” Keji sungguh ayat yang keluar dari mulut Mikhail.

Borhan menarik sengih menerima kutukan Mikhail.

“Itu sebab mata kau buta! Hanya orang tertentu aje boleh nampak kekacakan aku ni. Orang macam kau tak layak. Susah pulak aku nanti, jika tiba-tiba kau jatuh cinta kat aku yang hensem ni,” giat Borhan. “Meranalah mama dan papa aku tidak dapat timang cucu sekiranya aku terpaksa kahwin dengan kau.” Borhan sudah ketawa macam tersampuk Mak Lampir di pagi hari.

Eeii... takde maknanya aku nak jatuh cinta dengan kau! Dahlah pergi tidur. Aku nak sambung balik mimpi indah aku yang tergendala sebab ada mangkuk ayun yang mengganggu aku tadi,” perli Mikhail.

Kelakar pula Mikhail fikirkan. Baru pagi tadi Athirah menyatakan persetujuan hendak berkahwin dengannya. Malam... sudah bermimpi yang bukan-bukan.

Mikhail dan Borhan menyambung kembali lena mereka yang terganggu seketika tadi.






MIKHAIL semakin pening dengan tingkah laku Athirah kebelakangan ini. Kemanisan hubungan mereka sudah semakin tawar dan hilang serinya. Athirah sering melarikan diri bila terserempak dengannya. Tutur kata Athirah juga sudah tidak selemak dan semerdu dulu.

Mikhail meneliti tubuh badannya.

Hai... apa nak jadi dengan aku ni? Mikhail mengeluh melihat badannya yang semakin gempal dan menggeledur. Sejak bercinta dengan Athirah, selera makannya semakin bertambah.

Hari ini... Mikhail begitu bersemangat hendak berjogging dan bersenam. Dia berazam ingin mengembalikan semula tubuh badannya ke bentuk asal. Teringat Mikhail akan sindiran Athirah.

Eeii... abang ni dah tak hensem! Badan makin gemuk pulak tu. Tengok... perut pun dah boroi! Macam bunting gajah. Dulu badan abang sikit punya mengancam tapi sekarang... dah gemuk gedempol macam badak sumbu. Tak naklah sayang berkasih dengan abang lagi. Lebih baik sayang cari orang lain, yang lebih kacak dan menawan. Abang sudah tidak sesuai dengan sayang yang cantik jelita ni. Buat malukan diri sayang aje bergandingan dengan abang.” Usai berkata, Athirah berlalu pergi meninggalkan Mikhail yang sedang diulit kesedihan yang bukan kepalang.

Hinaan dan cacian Athirah, menikam hingga ke tangkai hati Mikhail.

“Sayang nanti dulu. Jangan buat keputusan terburu-buru. Jangan tinggalkan abang sayang,” ucap Mikhail sambil memegang erat tangan Athirah. Air mata jantannya menitis, menahan sebak di dada. “Abang berjanji akan ubah penampilan abang. Abang janji akan buat apa sahaja untuk menggembirakan hati sayang dan buat sayang tidak berubah hati.”

Andai kau pergi
Hilanglah arahku
Jangan kau pergi
Usah kau pergi
Andai kau pergi hampir pasti
Berteman pilu
sepanjang hayatku

Athirah merenung tajam wajah Mikhail.

“Tolong sayang... jangan tinggalkan abang,” rintih Mikhail.

“Baik! Sayang bagi tempoh satu minggu. Jikalau abang tak berjaya ubah penampilan dalam masa satu minggu... selamat tinggal, sayonara, adios amigos and good bye!!!” Semua bahasa telah keluar dari mulut Athirah. Athirah merentap tangannya dan tinggalkan Mikhail seorang diri memendam rasa.

“Sampai hati sayang buat abang begini. Dulu sayang kata tak kisah jika abang gemuk mahupun kurus. Sayang kata akan tetap cintakan abang hingga ke akhirnya. Tapi kenapa kini sayang berubah?” jerit Mikhail sekuat hati. Dia tidak kisah lagi jika ada orang mengatakannya gila. Dia sanggup lakukan apa sahaja, asalkan Athirah tidak meninggalkan dirinya.






DEMI kasih sayang yang mengalir bagaikan curahan air terjun Niagara terhadap Athirah, Mikhail sanggup korbankan masa tidurnya. Demi cintanya setinggi puncak Himalaya untuk Athirah, dia sanggup berpuasa demi menurunkan berat badannya. Demi rindunya yang seluas lautan Atlantik buat Athirah, dia sanggup korbankan makanan kegemarannya. Apa lagi yang dia harus lakukan demi membuktikan cintanya terhadap Athirah?

Teringat Mikhail akan lagu yang pernah dipopularkan oleh penyanyi Indonesia suatu ketika dulu iaitu Ria Resty Fauzi...

Jangankan gunung Fujiyama
Puncak Himalaya kuikut kamu...
Jangankan ke Kemboja ke Etopia kuikut kamu...
Kalau memang kamu cinta aku Kutub Utara aku ikut kamu...

Mikhail menyanyi kecil sambil berlari-lari anak. Tatkala dia membongkok-bongkokkan badannya, dia terlihat pasangan kekasih yang sedang berasmaradana di tepi tasik. Dia kenal mereka.

“Sayang apa maknanya semua ini?” Mikhail bertanya dengan nada suara yang agak tinggi.

“Hans... aku tak sangka kau sanggup tikam aku dari belakang. Sanggup kau rampas  satu-satunya perempuan yang aku cinta dan sayang. Kau tahu kan, aku tak boleh hidup tanpa Athirah? Kau tahu kan, Athirah umpama nyawa aku? Kenapa kau sanggup buat aku begini? Kenapa Hans... kenapa?” Melengking suara Mikhail kedengaran di pagi hari.

“Sayang dah bosan dan muak tengok muka abang. Sayang nak ubah selera pulak,” ujar Athirah sambil merenung Mikhail dengan perasaan benci yang membuak-buak.

Mikhail ketap bibir menahan rasa. Pedih!

“Tengok Bie... kesiankan dia! Orang dah tak nak kat dia pun masih tak faham-faham lagi. Buat malu kaum adam aje ada lelaki dayus macam ni!” Begitu sinis sekali kata-kata Athirah. Athirah sengaja menyakiti hati Mikhail.

“Sudahlah Khai! Tak usah nak merayu-rayu lagi. Lagipun Athirah dah pilih aku sebagai kekasihnya. Tak lama lagi kami akan berkahwin,” ujar Borhan tersenyum sinis. Lantas tangan Athirah diangkat untuk menunjukkan cincin lamarannya.

“Kau memang kawan tak guna. Selama ini aku percayakan kau. Aku anggap kau seperti adik-beradik aku sendiri. Aku anggap kau saudara aku dunia akhirat. Sanggup kau musnahkan kepercayaan aku? Tergamak kau buat aku macam ni?” Mikhail terus melayangkan penumbuk ke muka Borhan.

Borhan ketawa berdekah-dekah apabila tumbukan Mikhail tidak mengenai sasaran.

Mikhail semakin tercabar. Hatinya semakin membara. Nahas kau, aku kerjakan. Mikhail terus mengasak Borhan...

“Apa pasal katil ni bergegar dan bergoyang semacam? Macam nak roboh pun ada. Ada gempa bumi lagi ke kat Indonesia atau Si Mikhail bermimpi lagi? Mimpi apa pulaklah member aku kali ni? Sampai nak tertanggal katil ni dibuatnya. Aduh, pening kepala aku dengan kawan aku yang sorang ni!!!” omel Borhan lalu bangun mengejutkan Mikhail yang berada di katil tingkat bawah.

“Hoi, bro! Apa pasal kau ni, bersilat, bergusti, WWE semuanya dah keluar? Hoi... kau sedar tak ni?” Borhan menolak-nolak bahu Mikhail.

Borhan memegang sebiji bantal sebagai perisai. Dia juga tidak berani berada dekat dengan Mikhail. Silap hari bulan, boleh pecah mukanya kena tumbuk dengan Mikhail. Borhan garu kepala. Dia sudah hilang akal hendak mengejutkan Mikhail dari mimpinya. Dicapai botol air mineral lalu dicurahnya ke muka Mikhail.

Mikhail tersedar bila mukanya terasa sejuk dan basah. Dia terus bangun dan kolar baju Borhan dicekaknya. Terbatuk-batuk Borhan dikerjakan oleh Mikhail. Borhan berusaha melepaskan diri tetapi tidak berjaya. Nasib baik dia sempat mengelak ketika Mikhail melayangkan penumbuknya. Rupa-rupanya Mikhail masih lagi berada dalam keadaan mamai.

“Hoi, Khai! Kau ni masih mengigau lagi ke? Kalau ya pun mimpi sedang bertumbuk, janganlah aku... kau jadikan mangsa. Kesian nanti kat Fazlina tak dapat zuriat.” Borhan bersuara sedikit lantang.

Apabila terdengar Borhan menyebut nama Fazlina, barulah Mikhail tersedar dari mimpi ngeri dan menakutkan itu.

“Apa yang aku dah buat kat kau?” soal Mikhail seperti orang bodoh.

“Kau nyaris-nyaris nak belasah aku, tahu. Nasib baik kau tak sempat sepak ‘permata’ berharga aku. Kalau tidak, meranalah aku dengan Fazlina bila kahwin nanti. Kau mimpi apanya sampai nak bunuh orang?” tanya Borhan sambil mengusap lehernya yang perit.

Mikhail mengesat wajahnya yang dibasahi air dengan tuala.

“Aku mimpi... mimpi...”

Mikhail tidak berani hendak meluahkannya. Dia bimbang Borhan akan mentertawakannya dan mengutuknya terlalu obses terhadap cinta Athirah jika tahu cerita sebenar.

“Kau mimpi apa?” sergah Borhan. Bahu temannya ditepuk.

“Aku mimpi belasah kau sebab rampas Athirah daripada aku.” Mikhail terus menutup mulutnya bila tersedar dia sudah terlepas cakap.

Borhan sudah ketawa terguling-guling mendengar lawak Mikhail pukul tiga pagi. Tadi mimpi sedang berkahwin, sekarang mimpi Athirah curang. Apa nak jadi dengan Mikhail, dia pun tak tahu. Mujurlah tiada siapa yang berani menegur mereka membuat bising di pagi hari.

“Apalah lu bro? Tak akanlah aku tergamak nak buat kau macam tu. Lagipun kat mana aku nak letak buah hati aku tu? Silap hari bulan, mati aku dikerjakan Lina.

Sorrylah Hans, aku dah ganggu waktu tidur kau sekali lagi. Apa kata kita bersihkan diri dan buat solat sunat? Kalau sempat kita terus study.” Mikhail mengutarakan cadangannya.

“Bagus juga idea kau tu. Apa kata kita puasa sunat sekali? Tapi bersahur dengan roti dan milo fuze ajelah,” kata Borhan.



36 comments:

  1. Demi CIM, buku tolak tepi dulu.
    Lawaklah Mikhail ni. Gatal merenyam.Bestlah kak part mimpi ni. Sweet sesweetnya.

    Nasib baik akak bg tahu awal2 nak post kul berapa. Mmg dr tadi menunggu je. Syabas kak.

    Bab yg lain saya bc dlm novel nnt jika diterbitkan. Tak sabar rasanya nak miliki CIM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puteri,

      Bc buku dulu baru CIM. Pelajaran tu ptg. CIM sekadar mengisi masa lapang.

      Terima kasih krn sukakannya.

      Delete
  2. Geram betullah...
    Balik2 si tuan puteri yg menduduki carta pertama mengomen kat blog ni. isyyyy...
    Ini gara2 si bb nilah buat hal, asyik nak meragam aje. campak ke laut baru tahu.

    alahai kak DD, bestlah kak bab ni. Smpi nak pecah perut saya ke tawa. Bkn main miang lg si mikhail, smpi tidur pun blh teringatkan Athirah.

    Hahahaha.... lawak2 Mikhail dan Borhan. Mujurlah Borhan tak kena kiss dgn Mikhail. Lps ni mmg kena psg perasailah si Borhan ni.
    Hati2 Athirah... Mikhail dh mula tunjuk skill kegatalan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn marah....
      Aku tak leh studi td tu yg merewang kat sini. Kpale dah jem. mujur takde roti lau tak mmg slamt otak aku kena makan. hehehe...
      best kan bab ni... aku asyik senyum je dr td. Nak studi pun sng hati. Agaknya aura abg Khai dh msk dlm bdn tak? Ekekekk....

      Delete
    2. Ayu, dah mmg rezeki dia nak buat mcm mana? Agaknya si puteri ni 24 jam berkepit dgn labtop dia.

      Terima kasih ayu. Jgn lupa senyum selalu walaupun tanpa CIM.

      Delete
  3. ha ha..he he.. hu hu..
    Mmg lawaklah bab kali ni. Mcm manalah Mikhail blh mimpi dua kali ni? yg pertama jiwang karat, yg kedua berangin satu badan.

    Mmg comey aje mrk. Tpkan kak sedeylah sbb dah tamat kat blog. nak tunggu novel lmbt agi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini gelak versi baru ke? hehehe....

      Mmg kelakar bab ni. Akak pun suka, masa tulis bab ni, asyik gelak aje...

      Jgn sedih2, sabar. Ada rezeki blh bc dlm versi cetak.

      Delete
  4. Btllah ckp ayu... mmg lawak gilerrr mrk ni. Kemain lg gatainya si Mikhail ni...
    Mcm manalah kalau dia dpt tahu siapa Athirah yg sebenarnya???? Mahu lari tak cukup tanah Athirah nnt, asyik kena kejar jerrr.... hahahha....
    Apapun mmg menarik walaupun sekadar di alam mimpi.
    Aku plak yg tersyok sendiri.
    Tak sbar ni nak grab CIM. Bilalh terbit yerrr????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe... dah nmpk ke, kegatalan Mikhail? Ini baru sikit. nnt nak pujuk Athirah lg byk gatal dia. Oppss... terbocor rahsia.

      Delete
  5. Kak, mmg super duperlah kak. Kelakar pun kelakar.
    Tapi knp ni yg last? Nnt akak postlah apa yg patut ya. Rindukan CIM... Rindu kat abang Mikhail yg hensem tuuuu...
    waaaa... sedih thp gaban niii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya ALLAH jika berkesempatan akak akan post apa yg patut sbg pengubat rindu. Tp tak blh byk2.

      Delete
  6. Terbaiklah dayana. Jarang saya bc ada mimpi2 lawak dlm novel mcm ni. Tak membosankan w/pun pd mulanya agak confius perjlnan cerita, ingatkan Mikhail kawin lain atau baru nak nikah dgn Athirah.
    Kesinambungan mimpi kedua pun ok juga, cuma bila ada dua mimpi ni mengganggu sedikit keseronokan membc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok jew bg saye. Selg tdk membosankan & melalut msh blh diterima.

      Delete
    2. Maaflah Raihana jika bab mimpi tu tak kena dgn jiwa Raihana. Ini shj yg termampu.

      Delete
    3. Anonymous,
      Terima kasih krn sukakannya.

      Delete
  7. Kelakar dan menarik aje kisah kali ini, saye sukakannya. walaupun ada 2/3 mimpi, selagi x nmpk canggung bg saye msh lg ok, sbb perjlanan cerita masih ada kaitan.
    Teruskan usaha dan jgn takut pd kritikan jika mahu berjaya dlm berkarya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... terima kasih... sbb sukakannya dan atas sokong anda.

      Insya ALLAH saya akan terima setiap kritikan sbg satu pengajaran yg berguna. Setiap manusia ada kelemahan dan ketidaksempurnaannya. Saya sudah cuba melakukan yg terbaik. Tp setakat ini shj kemampuan saya.

      Delete
  8. lawak...lawak..berapa banyak mimpi da....kesian si Borhan...asyik dia je yang kena...hahahaha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Borhan kan teman rapat Mikhail. Pasti dia aje yg kena dgn Mikhail.

      Delete
  9. Kelakar btl Mikhail ni.. 2 kali mimpi tu..
    kak dayana, any news.. jgn lupa inform kat sy ya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Eliza,

      Mikhail ni jenis kuat berangan gak, tu yg kerap mimpi je.
      Insya ALLAH, sekiranya ada berita dr pihak penerbit akak akan bg tahu.
      Terima kasih sbb selalu jenguk blog ini.

      Delete
  10. ADUHAI KELAKAR LA KHAI NIE.ASYIK MIMPI BERANGAN..AHAHAHAHAHA..DOK SENYUK SORG AK NIE MELAYAN KO MIKHAIL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nzlyna,

      Kesian abg khai kita ni kan... asyik mimpi2 je...

      Delete
  11. Athira kena cepa2 bagitau kat Abg Khai yg dia tu isteri Abg Khai...kesian kat Abg khai..mimpi sampai 2x satu malam..malang betul si Borhan tu..hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam umi,

      Dah nasib badan Mikhail nak buat mcm mana. Salah dia jugak. Siapa suruh eksen masa mula2 kahwin dulu. Kan dah termimpi2... cuba dia kenal2 athirah dulu, takdelah smpi terbw2 dlm mimpi. Tp mmg kesian dgn Borhan, mujurlah tak jd mangsa Mikhail, huhuhu...

      Delete
  12. Aduh Kak Dayana, tlg saya. Bagai nak pecah perut bc kisah Mikhail ni. Memang lawak giler btl mamat ni sorang. Baru Athirah setuju nak kahwin dah mimpi yg pelik2. Blm lg Athirah kata dia isteri Mikhail. Mahu kena angkut balik umah terus. hahahah... Mikhail... Mikhail...

    ReplyDelete
  13. Terima kasih sayatulisentryini krn sudi menjengok blog tak seberapa ni.

    ReplyDelete
  14. Amat mencuit hati. Teruskan usaha.

    ReplyDelete
  15. alahaiii cik penulis, storline CIM ni dh xjalan, mentang2 ade e-novel baru, e-novel lama dah dilupakan
    nak laaagi
    huhuhu tak sabar nak bace ni,
    sukaaa sangat dengan CIM punya ceritaaa
    feeling habis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Capital S, maaf ya. CIM berhenti setakat ini shj atas arahan pihak penerbit.

      Delete
  16. intan abd wahab19 June 2012 at 11:28

    akak br mula mmbacanya...diawl2 bab mmg akak rs agk trkilan dgn prilaku athirah dgn mikhail...sbg seorng isteri msti ada batasanya dan pergaulanya...dgn pgilan sayang dan abg agk brtntngn skali sdgkn athirah msh seorg isteri,sekuat mn perengkap mikhatl,athirah harus brani prthnkan dan harus berterus terang tntang statusnya...disitu agk longgar pranan seorg isteri...dan cr athirah mnggoda mihkail sbg suami amt mnarik skali...

    ReplyDelete
  17. Maaflah terlepas pandang.
    Terima kasih atas komen yg membina. Dan sgt2 menghargainya.

    ReplyDelete