Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Friday 29 June 2012

Si Pencuri Hati! Bab 12



DARWISY DAN DAMIA tiba di Berjaya Teguh lebih awal dari yang dijadualkan. Mereka akan mengadakan perbincangan berkaitan dengan projek di Balakong. TDF Holdings telah melantik syarikat Berjaya Teguh milik Dato’ Brahim sebagai kontraktor yang bertanggungjawab untuk melakukan kerja-kerja di projek perumahan yang terletak di Balakong. Terdapat juga sebuah syarikat lain yang akan menjalinkan kerjasama dengan mereka iaitu syarikat Bumi Maju, milik Dato’ Hamdan.

Sedang Damia dan Darwisy berbual, muncul Benjamin Asyraf Dato’ Brahim di hadapan mereka sambil tersenyum menawan. Benjamin Asyraf menghulurkan tangannya bersalaman dengan Darwisy, rakan niaga merangkap kenalan semasa di universiti.

“Saya Benjamin Asyraf, panggil sahaja Benji.” Benjamin Asyraf memperkenalkan dirinya kepada Damia. Tangannya dihulur untuk bersalaman.

Namun tangan Darwisy yang dulu-duluan menyambut huluran salam tersebut.

Benjamin Asyraf memandang pelik perbuatan Darwisy. Wajah Darwisy direnungnya tajam. Bengang!

Damia melemparkan senyuman manis sambil menundukkan sedikit kepalanya tanda hormat. Melihat perlakuan Darwisy sebentar tadi, hatinya digaru kelucuan. Gelojoh sungguh!

“Kenalkan PA aku, Sayang Damia Dasuki Aqtar. Sayang kenalkan ini Benjamin Asyraf, anak pemilik syarikat Berjaya Teguh.” Darwisy memperkenalkan Damia kepada budaya darat terhebat di Kuala Lumpur.

Damia angguk kepala sekali lagi sambil menghulurkan senyuman buat Benjamin Asyraf.

“Dia tak berjabat tangan dengan lelaki. Jadi aku sebagai wakilnya,” jelas Darwisy kepada Benjamin Asyraf sambil menutup kekalutannya sebentar tadi. Masakan dia hendak memberi jalan kepada Benjamin Asyarf menyentuh isterinya. Tak boleh... tak boleh... Haram! Lagi pula dia nampak sinar kegatalan dan kemiangan di mata Benjamin Asyraf. Tidak akan dibenarkan sama sekali Benjamin Asyraf mendekati isterinya walaupun seinci.

“Oh... tak mengapa saya faham!” Jelas Benjamin Asyraf sambil tersenyum. “Sayang Damia... macam pernah saya dengar nama itu tapi tak ingat di mana.” Benjamin Asyaraf memulakan bicaranya. “Boleh saya panggil Sayang?” Tanya Benjamin Asyraf dengan aksi menggoda.

Huh... nak jual minyaklah tu! Bisik hati Damia. Tapi memang benar apa yang dikatakan oleh Benjamin Aysraf itu tadi. Dia pun seolah-olah pernah dengar nama tersebut. Hah... Ini mesti salah seorang calon menantu pilihan mama dulu. Belum sempat Damia hendak menjawab, Darwisy sudah membuka mulut.

“Tak boleh nanti ada yang cemburu,” ujar Darwisy selamba.

“Aku tanya dia, yang kau sibuk menjawab bagi pihak dia tu kenapa?” Soal Benjamin Asyraf tidak puas hati. Geram sungguh hatinya. Darwisy tu siapa yang hendak menyibuk? Macamlah Damia tu makwe dia. Dia panggil Damia 'sayang' tak mengapa pulak! Gerutu hati Benjamin Asyraf geram.

“Ehem... ehem...” Damia berdehem menghentikan pertikaman lidah yang berlaku.

Kedua-dua lelaki itu pantas memandang Damia.

“Memang benar apa yang Tengku Darwisy katakan. Tapi bukanlah kerana ada yang cemburu, cuma saya tidak selesa. Lagi pula jarang orang panggil saya dengan nama tu. Dan... saya pun tidak mahu mencipta kelainan,”  jelas Damia tenang.

Buntang mata Darwisy memandang Damia. Dia mengetap bibirnya tanda menahan geram. Suka-suka dia aje panggil aku Tengku Darwisy. Lepas tu siap cakap takde yang cemburu. Habis aku ni apa? Tunggul! Mustahil aku sebagai suaminya tidak cemburu. Normallah kan kalau suami cemburu!

Damia memandang wajah Darwisy yang kelihatan tegang. Aku ada salah cakap ke? Aku bukannya panggil dia ‘awak’. Tak akanlah dia marah aku panggil dia Tengku Darwisy? Habis tu aku nak panggil apa? Hisy... tak akan depan orang luar pun kena panggil abang juga?

          “Baiklah saya panggil Damia sahaja.” Benjamin Asyraf dapat melihat riak tegang di wajah Darwisy. Seolah-olah ada menyimpan sebuah rahsia dalam diri lelaki itu. Mungkin Darwisy sudah tertarik dengan Damia, fikir Benjamin Asyraf. Tapi... the best man win lah, kan? Apa salahnya dia cuba memikat PA Darwisy itu?

“Damia memang tak pernah ingat tentang diri saya? Sebab saya rasa macam pernah dengar nama Sayang Damia Dasuki Aqtar ni?” Tanya Benjamin Asyraf tidak berpuas hati. Raut wajah Darwisy yang kelihatan tegang dan bengang, langsung tidak diendahkannya. 

“Saya pun macam pernah dengar nama Benjamin Asyraf. Mungkia ada kaitan  dengan ibu bapa kita kut?” Damia memberi sedikit petunjuk kepada Benjamin Asyraf.

Wah... wah... mereka ni! Berborak sakan seolah-olah aku ni tak wujud antara mereka. Geram sungguh Darwisy melihat ragam Damia dan Benjamin Asyraf. Tak akan Damia pernah jadi salah seorang ‘koleksi peribadi’ Benjamin Asyraf sebelum ini? Hati Darwisy mula ditumbuhi syak wasangka.

“Hah... baru saya ingat! Damia ni anak Dr. Karina, kan? Ingat tak parents kita pernah nak jodohkan kita? Tapi kenapa hari tu wajah Damia lain sangat?” Soal Benjamin Asyraf tidak berpuas hati.

“Ingat juga Encik Benji! Dulu tu saya sengaja make over wajah saya macam tu. Saya nak tengok siapa yang benar-benar ikhlas hendak memperisterikan saya. Tapi orang lelaki ni, biasalah kan..., mereka lebih mementingkan kejelitaan berbanding keikhlasan hati.” Damia menyindir Benjamin Asyraf.

Benjamin Asyraf berasa terpukul dengan sindiran Damia. Memang benar apa yang dikatakan oleh Damia itu. Mana ada orang lelaki yang tidak melihat kecantikan terlebih dahulu dalam kriteria memilih pasangan hidup.

“Saya mohon maaf dengan sikap saya dulu,” luah Benjamin Asyraf jujur. Dia akan berusaha menjalin kembali hasrat mummynya.

“Saya maafkan. Lupakan sahaja tentang peristiwa itu. Perkara itu pun sudah lama berlaku,” ujar Damia sambil tersenyum. Itulah sifatnya, terlalu mudah memaafkan kesilapan dan perbuatan orang lain.

“Terima kasih sebab sudi maafkan saya,” ujar Benjamin Asyraf sambil tersenyum menawan.

Hati Darwisy semakin terbakar dan membara. Rupanya bukan dia sahaja yang menjadi calon menantu Dr. Karina tetapi Benjamin Asyraf juga. Mujurlah Damia kini sudah menjadi miliknya. Jika tidak... mahu cemburu tahap tak ingat!

Benjamin Asyraf meneliti jam tangannya.

“Marilah kita tunggu mereka di bilik mesyuarat.”


Damia dan Darwisy angguk kepala serentak.


Benjamin Asyraf mengiringi Darwisy dan Damia menuju ke bilik mesyuarat.

Emmm... saya hendak ke bilik saya dahulu, nak ambil dokumen untuk mesyuarat hari ini,” ujar Benjamin Asyraf sebelum beredar meninggalkan pasangan suami isteri itu.

Melihat hanya tinggal dia dan Damia sahaja. Darwisy mula menyoal.

“Kenapa tak panggil abang? Bukan ke abang dah pesan sebelum ini?” Serang Darwisy.

Kecut perut Damia melihat wajah garang Darwisy. Marah sungguh lelaki itu kerana tidak memanggil dia ‘abang’. Panggil ajelah abang. Bukannya susah pun! Gumam Damia.

“Eh... bukan ke abang tak bagi panggil ‘awak’ sahaja. Takde pula abang pesan jangan panggil Tengku Darwisy Firhad atau Tengku Darwisy atau Darwisy sebelum ini,” balas Damia tidak puas hati.

“Baiklahhh.... mulai saat ini, jam tiga lima minit petang, tidak ada lagi panggilan Tengku Darwisy Firhad atau yang sewaktu dengannya melainkan panggilan abang. Tak kira walau di mana pun kita berada. Muktamad!” Tegas Darwisy.

“Tak akanlah di majlis rasmi atau tengah bekerja nak panggil abang juga? Malulah sayang nanti,” ujar Damia manja. Mudah-mudahan Darwisy menerima pendapatnya.

“Tak payah nak bodek-bodek! Abang tak layan! Bukan ke abang dah pesan tadi. Tak kira di mana jua. Faham! Kalau sayang ingkar... sayang bukan sahaja mendapat dosa tetapi gaji sayang akan abang potong dua ratus ringgit setiap kali sayang buat salah. Berkuatkuasa sekarang!” Ugut Darwisy. “Tulis-tulis dalam buku tu, nanti abang terlupa.” Darwisy berpesan.

Damia mengetap bibirnya menahan geram.

Melihat Damia seperti entah tak endah, Darwisy bersuara.

“Abang kata tulis sekarang!” Darwisy bersuara tegas.

“Bencilah dengan abang ni! Suka mengugut!” Damia membentak. Namun dia turuti jua kemahuan Darwisy. Laju sahaja tangannya menulis arahan terbaru Darwisy itu. Hisy.... menyampah betul! Rungutnya dalam hati.

Darwisy hanya tersengih memandang wajah isterinya yang sudah mencuka dan merah menahan marah. Ingat senang... nak lawan cakap abang? Daripada orang lain mengorat... lebih baik abang jadi komunis sekejap!

Tidak lama kemudian muncul Natilia bersama papanya Dato’ Hamdan, Benjamin Asyraf dan daddynya Dato’ Brahim. Natilia memandang tajam ke arah Damia dan Darwisy.

Darwisy hanya memandang sepi renungan tajam Natilia itu. Lantak perempuan tulah nak tenung dia macam mana. Janji jangan kacau dan ganggu hidup dia sudah!

Damia pula berasa kurang senang dengan renungan berbaur ancaman itu. Apa ke hal perempuan ni? Kenal pun tidak, boleh pulak tenung-tenung orang macam nak telan! Ke... dia marah aku duduk sebelah Darwisy? Hai! Tak akan tak tahu lagi yang mamat sebelah aku ni dah kahwin. Bukan satu tau bini dia... tapi dua!

Perbincangan berjalan dengan lancar walaupun diselitkan dengan aksi-aksi mengada-ada Natilia. Berjaya Teguh bertindak sebagai kontraktor yang melakukan kerja-kerja pendawaian elektrik ke atas projek perumahan milik syarikat TDF di Balakong. Manakala syarikat Bumi Maju selaku kontraktor pemasangan paip dan saliran. Mesyuarat yang berlangsung hampir empat jam itu telah berjaya mencapai kata sepakat melalui kertas kerja yang dibentangkan.



NATILIA menghampiri Darwisy. Damia telah keluar terlebih dahulu kerana ingin ke tandas. Papanya dan ahli mesyuarat yang lain juga sudah beredar. Sengaja dia menunggu Darwisy hingga lelaki itu siap mengemas dokumen-dokumennya.

“Siapa perempuan yang you bawa? I tengok bukan main mesra lagi?” Tanya Natilia berbaur cemburu. Belum pernah lagi dia melihat Darwisy membawa mana-mana perempuan menghadiri mesyuarat hatta setiausahanya sekali pun.

“Kenapa? Kau cemburu dan tidak berpuas hati?” Soal Darwisy kembali. “Siapa dia... itu bukan urusan kau!” Ujarnya lagi.

“Mestilah I nak tahu sebab dia akan berurusan dengan I lepas ni,” balas Natilia tidak berpuas hati.

“Betul juga apa yang kau katakan! Memang selepas ni kau akan berurusan dengan dia sebelum bertemu aku,” sinis Darwisy. “Kalau kau nak tahu, dia tu PA kesayangan aku dan akan menemani aku hingga ke Syurga,” ujar Darwisy bersahaja. Dapat dia melihat wajah cemberut Natilia.

“You yakin sangat-sangat ke... yang dia bakal temani you hingga ke Syurga? You dengan dia bukannya suami isteri,” sindir Natilia. “Jangan-jangan I yang bakal menjadi  isteri you dan menemani you hingga ke Syurga,” bisik  Natilia sambil tertawa lepas.

Darwisy hanya ketawa kelucuan mendengar kata-kata Natilia yang pada anggapannya hanya sebuah lawak bodoh. Dulu... sebelum aku berkahwin bolehlah kau bermimpi nak jadi isteri aku. Tapi kini... dah tak boleh dah, sebab aku sudah ada isteri yang cantik dan solehah serta permata hati yang akan mendoakan kesejahteraan hidup aku di dunia mahupun akhirat, suara hati Darwisy berkata.

“Rumah kau ada cermin besar tak? Kalau ada yang berukuran 20 X 20 kaki lagi cantik” Tanya Darwisy spontan.

“Takde kenapa? You nak belikan ke?” Soal Natilia pula.

Tersenyum Darwisy dengan kebodohan Natilia.

“Buat apa aku nak belikan untuk kau? Buat menghabiskan duit aku sahaja,” sindir Darwisy. “Apa kata kau cari cermin sebesar itu dan lihat siapa diri kau yang sebenarnya. Tengok betul-betul dalam cermin tu sama ada kau layak atau tidak hendak bergandingan dengan aku,” tempelak Darwisy dengan perasaan jengkel. “Sekiranya kau tak mampu nak beli, datanglah ke rumah aku. Kat rumah aku ada cermin yang lebih besar dari itu,” ujar Darwisy lagi.

“You jangan angkuh dan sombong sangat Darwisy.” Natilia mendengus marah. “Suatu hari nanti you pasti akan tersungkur di kaki I,” ujar Natilia bongkak.

Darwisy menceber. Perempuan ni jika bercakap ikut sedap mulut dia aje. Sekiranya perangai tu bagus takpelah juga. Ini perangai macam pelacur kelas atasan! Cemuh Darwisy dalam hatinya. Seandainya ada hati nak jadi isteri aku, ubahlah perangai tu jadi baik. Ini tidak! Tak berubah langsung. Makin teruk adalah. Dah aku sindir bagai nak rak pun... buat tak layan! Dia ingat senang agaknya nak bentuk manusia jadi baik tanpa kerelaan diri sendiri! Bebel Darwisy dalam hatinya.

Dan... dia ingat seronok agaknya jadi isteri aku kalau dia masih berperangai macam tu? Silap-silap dapat penyepak dan terajang tiap-tiap hari. Daripada aku menanggung dosa dia setiap hari, lebih baik aku jauhkan diri. Dahlah dia tak confirm lagi sama ada bakal ahli Neraka atau Syurga. Nanti tak pasal-pasal dengan aku... aku... sekali ALLAH tarik masuk neraka sebab gagal jalankan tanggungjawab sebagai seorang suami. Hisy... selisih malaikat empat puluh empat! Bisik hati kecil Darwsiy.

“Mana ada aku angkuh atau sombong. Aku cakap berdasarkan fakta. Dan aku tahu siapa kau yang sebenarnya. Berubahlah sebelum ajal datang menjemput kau. Lagipun perbuatan kau selama ini hanya menjatuhkan martabat kau sebagai seorang perempuan,” tegur Darwisy ikhlas. Wajah bengang Natilia ditatap seketika sebelum meneruskan kerja-kerjanya.

Natilia memandang Darwisy dengan perasaan marah yang sukar dibendung.

“Apa you ingat you tu baik sangat?” Tanya Natilia dengan nada suara yang tinggi. “You ingat orang macam I tak boleh masuk syurga?” Soal Natilia tidak berpuas hati sambil merenung tajam muka Darwisy.

“Aku tak kata aku terlalu baik. Setiap orang ada kekurangannya. Tetapi kalau kita tidak berusaha menghampiri kebaikan dan cuba mendapatkan keredhaan ALLAH, maka susahlah kita hendak mendapat rahmat-NYA. Kau pun berubahlah sebelum terlambat. Kasihan parents kau sekiranya mereka tahu siapa kau yang sebenarnya selama ini,” nasihat Darwisy sekali lagi.

Don’t try to teach me. Macamlah mati nanti kita duduk dalam liang lahad yang sama,” sindir Natilia yang masih tidak berpuas hati.

“Aku bukannya nak ajar kau. Aku tahulah ilmu agama kau lebih tinggi daripada aku,” perli Darwisy. Dia sudah terlampau bengang dengan sikap Natilia yang bodoh tapi sukar diajar. “Tetapi sebagai orang Islam, kita wajib berpesan-pesan ke arah kebaikan. Aku ada sedikit ilmu, apa salahnya kita kongsikan bersama.” Tenang sahaja Darwisy meluahkan kata-katanya. Tidak lama kemudian dia menyambung kembali kata-katanya setelah melihat Natilia ingin beredar.

“Aku pun memang berharap kubur kita lain-lain tempat atau daerah. Tak sanggup rasanya nak dengar kau menjerit setiap kali kena seksa dengan malaikat Mungkar dan Nangkir,” sinis Darwisy.

Orang seperti Natilia sukar diajar dengan cara berlembut sebab perempuan itu tidak akan faham. Bukan kerana dia tidak pandai berbahasa Melayu atau tidak pernah belajar pendidikan Islam tetapi hatinya terlalu kotor dan hitam. Baginya apa yang kita sampaikan ke arah kebaikan seperti mengajaknya terjun gaung. Sukar untuk dia terima. Mudah-mudahan Natilia mendapat hidayah sebelum ajal datang menjemputnya, doa Darwisy ikhlas.

Natilia merengus geram mendengar kata-kata Darwisy. Dengan pantas dia beredar bersama dendam yang membara. Dia akan pastikan Darwisy melutut dan memohon maaf kepadanya suatu masa nanti.



DARWISY menghampiri isterinya yang sedang berbual dengan Dato’ Hamdan dan Dato’ Brahim. Kelihatan juga Natilia dengan wajah mencuka dan Benjamin Asyraf yang begitu ralit merenung Damia. Darwisy cuba bersikap profesional semata-mata ingin menutup perasaan cemburunya yang tinggi menggunung.

“Maaf saya terlambat sedikit,” ujar Darwisy berbasa-basi. Tangannya  menghulurkan gulungan kertas projek kepada Damia.

Damia  menyambutnya dengan senyuman.

“Abang ke mana? Kenapa lambat sangat?” Bisik Damia. Dia tidak mahu orang lain mendengar perbualan mereka. Menuturkan perkataan ‘abang’ membuatkan dia rasa hendak tercekik apatah lagi tidak ada siapa yang tahu status antara mereka.

Darwisy melemparkan senyuman menawan buat Damia. Hatinya yang membahang seketika tadi terasa sejuk kembali.

“Nanti abang cerita,” ujar Darwisy. Dia juga mengunakan nada perlahan.

“Maaf Dato’, Benjamin dan Natilia, rasanya kami perlu beredar dahulu memandangkan waktu kerja pun dah tamat, bimbang sesak pula jalan raya nanti.” Darwisy mohon pamitan.

“Saya juga dah nak balik,” ujar Dato’ Hamdan kepada Darwisy.

Darwisy tersenyum mesra buat Dato’ Hamdan.

“Mari Lia, kita balik sekarang. Bising pula mama Lia sekiranya kita lambat balik untuk makan malam.” Dato’ Hamdan menggamit anak perempuan.

Natilia pandang wajah papanya kemudian dia mengangguk setuju.

“Okey Brahim, I pulang dulu. Kita jumpa lagi dalam mesyuarat akan datang.”

Darwisy dan Damia beriringan dengan Dato’ Hamdan dan Natilia untuk pulang. Tangannya merangkul erat pinggang Damia menuju ke kereta.


Damia cuba melepaskan rangkulan Darwisy tetapi tidak berhasil. Darwisy semakin mengemaskan lagi pelukannya. Akhirnya dia membiarkan sahaja.

Hampir tersembul biji mata Natilia melihat Darwisy memeluk erat pinggang Damia.

Huh... perangai tak ubah seperti lelaki di luar sana! Pantang nampak perempuan berdahi licin sikit, terus tergoda. Macamlah PA dia tu lawa sangat, omel Natilia dalam hatinya. Geram sungguh Natilia memandang perlakuan Darwisy itu. Ingatkan perangai macam malaikat! Rupanya sama aje dengan aku, gerutu Natilia.

“Jangan lupa mesyuarat kita minggu hadapan,” pesan Dato’ Hamdan sambil tersenyum memandang Darwisy.

“Insya-ALLAH,” balas Darwisy ringkas sambil membalas kembali senyuman Dato’ Hamdan.

Setelah Dato’ Hamdan beredar, dia turut beredar meninggalkan perkarangan Berjaya Teguh. Sekali sekala dia mengerling ke arah Damia. Isterinya kelihatan resah gelisah di tempat duduknya.

Damia bermain-main dengan jemarinya. Hendak tanya ke tidak? Soal hati Damia. Tapi... jika tak tanya, tak boleh tidur pula nanti. Sudahlah dia dah bagi aku madu sorang. Buatnya dia tambah lagi satu cawangan! Tak ke kasihan aku dan anak-anak? Entah mengapa perasaan cemburu berladung dalam hatinya. Dia sendiri tidak mengerti akan dirinya.

“Kenapa abang keluar lewat dari bilik mesyuarat tadi?” Hatinya dipagut rasa sangsi bila melihat Natilia tersenyum pelik sewaktu memandang wajahnya. Lagi pula hanya Darwisy dan Natilia sahaja orang terakhir yang meninggalkan bilik mesyuarat itu.

Darwisy menyimpan senyumannya ketika mendengar kata-kata Damia yang berbaur cemburu. Pandai cemburu juga bini aku ni! Nampak macam tak kisah aje dengan aku.

“Abang kemas kertas kerja dan pelan-pelan yang kita bentangkan tadi,” terang Darwisy sambil menggenggam erat tangan Damia. “Sayang jangan bimbang, abang tak ada apa-apa hubungan dengan perempuan tu,” ujar Darwisy. Bagaikan tahu apa yang bermain di fikiran isterinya. Tangannya mengusap lembut jemari Damia yang berada dalam genggamannya. Dia mahu Damia mempercayai kata-katanya.

Boleh percaya ke dengan cakap dia ni? Jangan-jangan dia tengah mengayat perempuan tu tadi untuk dijadikan bini nombor tiga. Orang lelaki ni mana ada yang puas dengan seorang bini, bisik hati Damia. Perasaan cemburu mula bermaharajalela di dalam hatinya apatah lagi bila mengenangkan senyuman yang terukir di bibir Natilia.

“Saya tak kisah pun sekiranya awak ada skandal dengan dia." Damia cuba berlagak selamba. Dia tidak mahu Darwisy tahu apa yang sedang bersarang di mindanya.

Aiks... macam berjauh hati aje bunyinya? Cemburu tahap melampau dekat abang pun ada,”  usik  Darwisy.

“Mana ada cemburunya. Awak ni suka sangat melalut.”

“Tadi sayang cakap apa? Awak? Saya? Emmm... memang betul-betul nak kena potong gaji ni!” Gurau Darwisy.

Sorry... sorry! Abang janganlah potong gaji sayang. Nanti sayang nak bagi Fareez dan Farisya makan apa? Lepas tu macam mana nak bayar gaji Nomi?”

Baru Darwisy teringat dia belum lagi memberi nafkah untuk isteri dan anak-anaknya. Ya ALLAH.... ampunkanlah dosa-dosa hamba-Mu ini.

“Mulai sekarang segala urusan perbelanjaan sayang dan anak-anak akan terpikul di bahu abang. Maafkan abang kerana mengabaikan tanggunjawab abang selama ini.” Darwisy mohon pengertian. Kemudian dia teringatkan sesuatu. “Tapi... abang rasa abang tak pernah gagal masukkan duit ke dalam akaun abang yang ada dalam simpanan sayang tu. Sayang tak pernah guna ke?” Tanya Darwisy inginkan kepastian.

“Oh... kad bank yang abang bagi tu sayang tertinggal kat rumah nenek masa nak balik UK dulu. Lepas tu tak tahu hilang ke mana.” Damia berdalih. Padahal dia telah memotong-motong kad bank itu hingga kecil kerana geramkan Darwisy berkahwin lain.

“Nanti abang dapatkan kad bank yang baru. Kalau sayang tak pernah ambil duit tu, mesti dah banyak dalam akaun. Sejak kita kahwin, abang masukkan tiga ribu ringgit setiap bulan sebagai wang nafkah daripada abang.”

Damia bagaikan tidak mempercayai kata-kata Darwisy. Selama ini Darwisy tidak pernah culas memberi wang nafkah kepadanya. Maknanya Darwisy sentiasa menjalankan tanggungjawabnya sebagai suami. Apa lagi yang harus aku katakan? Dia terlalu baik dan bertanggungjawab. Cuma kisah lelaki itu menduakan dirinya sahaja yang membuatkan dia berdendam dan marah terhadap Darwisy.














42 comments:

  1. Dapat juga melepaskan kerinduan.
    Kak DD best sgt2.
    Tp bimbanglah... Natilia tu mcm berdendam aje dgn Darwisy. Takut dia buat hal nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih puteri krn sukakan n3 kali ini dan tlg akak di FB.
      Natilia.... kita akan tahu bagaimana kelakuannya di bab2 akan dtg.

      Delete
    2. sama2 kak DD. Sekadar membantu sesama insan

      Delete
  2. Mmg tersgt menarik dan best.
    Betul kata puteri atilia....
    Natilia spt berdendam aje dgn Darwisy. Saya rasa tentu dia akan buat sesuatu nnt utk kenakan Darwisy.
    Apapun terima kasih kak DD utk n3 ini...
    Luv u sis....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Raihana...
      Kita akan tahu apa yg Natilia lakukan terhadap Darwisy nnt.

      Delete
  3. Bestnya ada n3 baru.
    Tq writer.
    Suka dgn watak Darwisy. Sweet aje orgnya.
    Jeles ya Darwisy? Damia pun satu hal... suka sgt buat Darwisy terasa.
    Hmmmm... rasanya pasti Natilia akan buat kecoh nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kasih.... hehehehe...
      Darwisy mmg kaki cemburu...
      Nak tahu bagaimana gelagatnya... tunggu di bab akan dtg.

      Delete
  4. Bibi2t konflik mula ada. dan yg pasti Natilia dan Benjamin Asyraf pencetusnya.
    tahniah Dayana Darwisy, awak buat saya terus terasa nak membc hingga ke bab akhir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana suka akan SPH.
      Bibit2 konflik?! rasanya bukan konflik lg kut...
      Apa pun kita tunggu konflik yg sebenar2nya di bab akan dtg.

      Delete
  5. Bencinya dgn Natilia ni...
    Kak DD hapuskan wataknya cpt2 ya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau watak Natilia takde... mcm mana ya nnt????!!!

      Delete
  6. Berakhir juga penantian hampir seminggu ini.
    Rindu sgt2 dgn Darwisy dan Damia.
    Bakal ada perbalahan lg antara Darwisy dan Natilia ke???
    Risaunya.... takut kalau2 Natilia menjd org ketiga dlm hubungan Darwisy dan Damia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ayu...
      Kini dah blh lepaskan kerinduan ya.
      Kita tunggu nnt sama ada Natilia bakal menjd org ketiga atau pun tidak.

      Delete
  7. hahaha.... kuat cemburu juga Darwisy ni. Tp yg paling best romantiknya itu...
    caiyookkkkk.... caiyokkkk....
    Nak lg.... best....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih krn sukakan SPH.
      Darwisy mmg romantik dan penyayang.

      Delete
  8. Best... best...
    Tp knp lama sgt nak ada n3 baru. Kalau leh ari2 nak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sbb suka kan SPH.
      Kalau hari2 ada takut jemu pulak...

      Delete
  9. uuuuuuuuuuuuu.... garang, romantik dan nakalnya Darwisy ni... suka... suka...
    Tak suka dgn Natilia....
    mesti dia akan buat kacau.... eeeiiiii... tak sukanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Onah...
      hehehe... tak suka ya dgn Natilia...???!!!
      Kita tgk nnt sama ada diakah punca keretakan rumah tangga Darwisy dan Damia ataupun tidak.

      Delete
  10. Terbaikkk... best sgt2...

    ReplyDelete
  11. Makin bertambah nampaknya watak2 pengacau dalam citer nih...
    Dapatkah Darwish dan sayang hidup aman lepas nih...

    Cepat2 yer upkan n3 baru lepas ni sampai habis...

    ~w.t~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya ALLAH... akan ada n3 baru. Tp minggu hadapan pulak ya.
      Kita akan tgk nnt sama ada mrk akan menggapai bahagia mahupun tidak.
      Terima kasih krn sudi memberi komentar di ruangan ini. sgt2 menghargai.

      Delete
  12. Tak sabar nak tahu apa yg akan berlaku selanjutnya. Adakah bahagia yg bakal mereka gapai atau sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita nntkan bersama akan jd dlm episod rumah tangga mereka di bab2 akan dtg.

      Delete
  13. Kak DD bestnya citer ni. Tak puas arr kak. Sikit sgt. dah lama tunggu.
    Apa pun saya doakan semoga akak cpt sihat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih krn meminati SPH.
      Terima kasih kerana mendoakan untuk akak juga.
      Teruskan bersama SPH ok...

      Delete
  14. tq kak..
    best nya ada entry...

    darwisy dah mula langkah nak pikat syang...
    syg jgn la jual mahal sgt cian darwisy.....
    wah darwisy guna kuasa veto eh....sikit2 nak tolak gaji...
    nampaknya penyibuk2 dah kluar...
    x senang la sayang n darwisy pas ni...
    kak
    darwisy tggl x ngan kembar dia..
    bila lgi darwisy nak kenalkan syg ngan danish
    kerja dah 1 tmpt xkn x jumpa lgi....
    kak lmbt lgi ke darwisy n syg nak bahagia ngan kembar diorg

    kak
    panjangkan lg citer ni
    x puas ar ...dah la seminggu sekali...
    apa pun smga akak sht n cpt2 pos entry

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ryn...

      Kita nantikan bersama bagaimana Darwisy menangani masalah rumah tangganya bersama Damia.

      Nak panjang2...???
      Rasanya tak dpt kut...
      hehehe... jgn marah ya...
      Akak bimbang kalau terlalu pjg nnt isunya meleret2 dan membosankan.

      Delete
  15. Replies
    1. baby mio...
      Insya ALLAH minggu hadapan pulak ya...
      Itu kalau diberikan keizinan oleh-NYA.

      Delete
  16. hahaha...damia tak habis dgn salah sangka ttg suami dia kahwin lain. apasalah bterus terang tnya keadaan sebenar kan senang. hati tak geram jiwa tenang. kan??? kan??? ;D

    ReplyDelete
  17. IVORYGINGER...

    Tanpa salah sangka, mana mungkin akan muncul bahagia.
    Dengan salah sangka bakal ada perkembangan ceritanya.
    harap dpt bersabar melayan setiap salah sangka yg ada.

    ReplyDelete
  18. Nak lagi... nak lagi...
    Bestlah cerita ni...
    Sambung bg cpt sikit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak lagi sabar ya...
      Terima kasih krn sukakan SPH.

      Delete
  19. Bila nak smbg ni?
    Tak sabar...

    ReplyDelete
  20. bestnya... keep it up!!! harap2 dpt sambung lg yer... tq

    ReplyDelete