Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Friday 30 March 2012

Cinta Itu Milikku Bab 17

Buat yang ternanti-nanti sambungan Athirah dan Mikhail... Jom kita ikuti sambungan kisah cinta mereka...




 TIGA hari berkurung dalam bilik, Athirah rasakan bagai tiga puluh tahun lamanya. Dia tidak mahu menyambung cutinya yang masih berbaki beberapa hari lagi. Esok dia sudah mahu ke kelas.

Athirah juga tidak memberitahu emak dan ayahnya di kampung tentang kakinya yang terseliuh kerana tidak mahu mereka bimbang dan khuatir. Dia juga tidak berani menghubungi abang-abangnya kerana tidak mahu disoal siasat punca kakinya jadi begitu. Athirah takut, rakan karibnya terlepas cakap bila diasak pelbagai soalan oleh abang-abangnya nanti. Mungkin hari ini dia boleh menyimpan rahsia tersebut, esok atau lusa tidak mustahil rahsia itu akan terbongkar jua. Jadi biarlah rahsia!

Athirah  tidak  berani  membohongi  abang-abangnya  dan  yang  paling  dia  takut, rahsia hubungannya dengan Mikhail terbongkar sebelum waktunya. Athirah selalu berpegang pada prinsip, sekali orang tertangkap kita berbohong, selamanya orang tidak akan mempercayai kita lagi. Lagipun Athirah tidak mahu keluarganya tahu dia sudah berbaik dengan Mikhail. Tentu abang-abangnya akan mengutuk dirinya.

“Dulu kata benci dan tak mahu tengok muka langsung, sekarang sudah tidak boleh nak berenggang!” Mungkin inilah ayat-ayat yang bakal keluar dari mulut abang-abangnya.

Rasa rindunya terhadap Mikhail sudah tidak tertahan. Tiga hari tanpa bersua muka membuatkan Athirah nanar untuk melihat wajah itu. Bila Mikhail menelefon dan bertanyakan apakah yang dia ingin makan dan akan menghantarnya seketika nanti, Athirah terus bersiap dan menunggu Mikhail di bawah.

Terkejut Mikhail melihat buah hatinya sudah pun menunggu dengan senyuman manis. Aduh, memang aku rindu untuk menatap senyuman dan wajah ayu itu! Bisik hati Mikhail.

“Assalamualaikum... sayang! Kaki macam mana? Dah baik?” tanya Mikhail sambil menyambut tangan Athirah.


Sejak dia mengisytiharkan mereka pasangan kekasih, Athirah akan mengucup tangan dan pipinya setiap kali bertemu dan berpisah. Mulanya dia teragak-agak dengan perlakuan Athirah itu. Tapi kata Athirah, begitulah caranya dia mengungkapkan perasaan sayang kepada seseorang yang begitu istimewa dalam hatinya. Dah macam duduk dekat US atau UK pulak, main cium-cium pipi.

“Alhamdulillah... nasib baik ada tukang urut yang handal kat sini,” ujar Athirah sambil menunjukkan kakinya yang hampir pulih.

Kak Aminah pelajar tahun akhir jurusan Sains Komputer, banyak membantu memulihkan kakinya. Setiap kali ada masa lapang, Kak Aminah pasti akan ke bilik Athirah untuk mengurut kakinya. Menurut Kak Aminah, ilmu mengurut itu diwarisi daripada emaknya.

“Abang rindukan sayang! Hari-hari, hidup abang rasakan sepi tanpa melihat wajah dan senyuman manja sayang,” ujar Mikhail dengan memek muka yang sedih.

Hu... hu... hu... cik abang aku ni! Kalau nak mengayat tahap tak ingat, pulanglah pada dia, omel Athirah dalam hatinya.

“Eleh, boleh percaya ke... dengan kata-kata abang tu? Masa bercinta, waktu bercintan, saat bercintun... semuanya kata-kata manis bak madu. Tapi bila dah kahwin esok, semua ayat yang keluar rasa pahit laksana hempedu,” bidas Athirah.

“Sekarang ni... tanpamu, akulah yang rindu dan cintaku hanyalah untukmu. Bila dah kahwin lama sikit, dah bosan... dan cutting isteri pun dah macam ‘tong gas’ atau ‘tong drum’, pintu rumah pun suami dah tak nampak. Silap hari bulan, anak bini tercampak entah ke mana,” sindir Athirah.

“Orang lelaki ni bukan boleh percaya sangat. Hari ni... kata-katanya umpama coklat, semuanya manis dan menjilat jari! Esok lusa... disuruhnya kita sain borang untuk bermadu,” bebel Athirah tanpa henti. Ketidakpuasan hatinya terhadap segelintir lelaki dihamburkan kepada Mikhail.

Tercengang Mikhail sekejap terkena tembakan bagaikan peluru mortar. Mulut aku yang tersalah cakap atau buah hati aku ni bulannya tengah mengambang penuh? Desis hati Mikhail. Kepalanya digaru tanpa sebab.

“Eh... mana ada abang cakap semanis madu atau coklat! Abang pun tak suka makan madu walaupun kita disunatkan memakannya. Bila tak suka makan madu, maka dengan ini... abang pun tak terfikir nak cari madu untuk sayang,” ujar Mikhail sambil tersenyum.

Athirah menghadiahkan cebikan dan jelingan menyampah buat Mikhail.

Jelingan dan cebikan Athirah buatkan Mikhail hendak tergelak. Marah sangatlah tu mendengar usikannya.

“Coklat lagilah abang tak suka makan. Nanti rosak gigi dan mudah terkena diabetes. Lagipun... doktor gigi dah pesan, jangan makan yang manis-manis jika nak gigi sentiasa sihat dan cantik.” Mikhail bergurau.

“Sayang janganlah fikir yang bukan-bukan. Abang ni jenis yang setia, tahu! Kalau tidak... dah lama abang ikut jejak kawan-kawan abang ada kekasih. Sayang tanya kawan-kawan abang, bila abang buka ‘pintu’ dan ‘tingkap’ hati abang untuk bercinta? Semuanya berlaku bila kenal sayang tahu. Jadi, cuba jangan ragui kasih sayang dan kesetiaan abang,” hujah Mikhail panjang lebar. Dia tidak mahu walaupun sebesar zarah Athirah meragui keikhlasan cintanya. Mulutnya juga sudah muncung seperti mulut itik. Merajuk! Sedih hatinya apabila ketulusan cintanya dipertikaikan.

Geli hati Athirah melihat muncung Mikhail.


Sorry... buat abang marah! Sayang hanya nak uji tahap kesetiaan dan kesabaran abang. Ternyata abang seorang yang setia, jujur, ikhlas dan penyabar dalam bercinta. Terima kasih abang kerana mengambil berat tentang sayang. Semoga ALLAH balas semua kebaikan abang dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda. Ditakdirkan cinta kita tidak kesampaian, sayang akan simpan kemas kenangan bersama abang di sudut paling khas dalam hati sayang,” ujar Athirah sebak.  Mana mungkin dia mampu berpisah dengan suaminya itu lagi.


Syyy... abang tak mahu dengar sayang merepek tak tentu pasal. Kita sama-sama berdoa, semoga cinta kita kekal selamanya hingga ke syurga. Abang hanya mahu sayang menjadi bidadari dalam hidup abang,” ujar Mikhail sedikit tegas.

“Sayang harap hubungan kita ini berteraskan kepercayaan dan keikhlasan. Sekiranya ada apa-apa yang abang tidak puas hati tentang sayang, terus abang rujuk dengan sayang. Jangan sekali-kali abang ambil keputusan sendiri atau mempercayai kata-kata orang lain tanpa mengetahui kebenarannya terlebih dahulu. Kadangkala apa yang kita nampak, tidak semestinya benar, melainkan terbukti kesahihannya. Abang faham dan jelaskan, apa yang cuba sayang sampaikan?” tanya Athirah lembut.

“Ya... abang faham!” kata Mikhail sambil mengangguk kepalanya. “Sikap beginilah buat abang tak sabar hendak memiliki sayang secara mutlak. Itulah... abang ajak kahwin cuti semester ni, sayang tolak. Apa salahnya kita kahwin awal? Kalau sayang takut mengandung awal, abang boleh menuntut ilmu dengan Zeck.Tengok sampai sekarang Kak Azah masih belum mengandung...” Dalam hati dia menambah, anak kedua...

Mikhail cuba mengelentong Athirah. Padahal cuti semester yang lalu, Azah baru sahaja melahirkan anak lelaki. Anak mereka kini dijaga oleh ibu Zeck apabila mereka pergi ke kelas. Mujurlah rumah ibu Zeck, tidak jauh dari kampus. Zeck juga tinggal serumah dengan ibunya. Mereka juga bernasib baik kerana Si Azah tidak mengalami sebarang alahan sewaktu mengandung dan bersalin pun ketika cuti semester. Kalau tidak, tentu Si Azah terpaksa menangguhkan dulu pelajarannya. Seandainya Athirah tahu Mikhail menipunya, mahu putus telinga Mikhail kena piat.

“Abang bersabar ya. Insya-ALLAH... hari yang abang tunggu-tunggukan pasti akan tiba jua. Sekiranya sudah ditakdirkan jodoh kita bersama, kita akan tetap bersama. Jika ALLAH inginkan sebaliknya, kita terpaksa reda dengan ketentuannya.” Athirah memujuk buah hati kesayangannya itu.

Mikhail mengakui apa yang dikatakan oleh Athirah ada benarnya. Kita sebagai manusia hanya mampu merancang tapi perlaksanaan ALLAH tiada siapa yang mengetahuinya.

“Sayang... jika Si Masyitah mereng tu ganggu sayang lagi, cepat-cepat bagi tahu abang. Tahulah macam mana abang hendak mengajarnya nanti,” tegas Mikhail.

Athirah angguk kepala.

“Sayang naik atas dulu ya dan banyakan berehat. Cepat sayang sembuh, cepat juga kita boleh berjumpa,” ujar Mikhail.

Athirah tersenyum manis. Sejuk hatinya mendengar luahan si jantung hati.

“Lepas ni terus makan, jangan nak bertangguh-tangguh. Nanti kalau sayang sakit, risau abang dibuatnya,” pesan Mikhail.

Laa... ada lagi rupanya pesanan dari penaja. Ingatkan dah habis. Keningnya digaru.

“Okeylah... abang nak balik asrama dulu. Petang nanti, abang ada kelas lagi. I miss and love you so much sayang,” luah Mikhail dengan penuh perasaan.

Lega! Dah habis pun pesanan-pesanan dari si dia.

I miss and love you too abang. Okeylah, sayang naik bilik dulu,” tutur Athirah malu-malu.

Amboi... Athirah! Tiga hari tak nampak batang hidung Mikhail dah pandai miss you... love you...ya!!! Hai... macam inilah agaknya sakit orang bercinta! Asyik merindu sepanjang masa...

Athirah teringat lagi ketika dia sedang bercuti semasa belajar di matrikulasi. Rostam telah mengajaknya memanjat pokok rambutan. Hendak dijadikan cerita, ketika dia leka mendendangkan lagu Berpaut Di Dahan Cinta dan terlalu teruja hendak mencapai buah rambutan, Athirah tidak sedar dia sudah berada di hujung dahan. Dia cuba berpaut, malangnya dahan itu tidak mampu menampung berat badannya lalu patah. Rostam yang cuba membantunya turut terjatuh.



Teruk Rostam kena marah dengan Abang Roslannya yang kebetulan sedang bercuti. Rostam ketika itu, baru sahaja tamat pengajiannya di UTM, Skudai. Rosman pula masih lagi berada di Jordan.




















































































































































































































































































































































































































20 comments:

  1. Suka sangat dengan watak Mikhail. Sesuai aje dgn Athirah. Mmg caring abes mat ni!!!! I Like!!!

    Teruskan Dayana Darwisy. Saya suka dgn karya awak. Bila nak keluar dlm btk novel ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Raihana...

      Saya pun suka dgn Mikhail dan Athirah.

      Terima kasih krn sudi menyokong dan membaca karya yg msh byk kekurangan dan kelemahannya ini.

      Delete
  2. Best arrr... Mikhail. Mmg loving couple. Athirah pun best gak. Sambung lg cik writer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insya Allah... akan ada smbgan nnt. Sabar ya.

      Delete
  3. Alahai... sweetnya mereka ni.
    Takut Mikhail... bila kena serang dgn Athirah. Kalut jerrr beri penjelasan.
    Bestlah Kak Dayana.
    Bila nak keluar citer ni kat pasaran???? Tak sabar dah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Puteri...

      Hehehe... Mikhail bukannya takut cuma terlebih kasih sayang.

      Insya ALLAH bila dpt khabar beritanya akan akak bg tahu. Doa2kan semoga cpt terbit ya.

      Delete
  4. pendek la kak...
    apa pun dalam perhubungn yg ptg percaya n jujur bru hubungan 2 mdpt kebhagiaan...
    akak cept siapkan dlm versi bercetak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ryana...

      Bukan tak nak post panjang2 bimbang bersawang cpt blog ni. hehehe...

      Insya ALLAH... CIM akan bertemu dlm versi cetak. Cuma tak tahu bila. Sabar ya..

      Akak pun dup...dap.. dup.. dap gak ni.

      Delete
  5. err, bc2 dh hbs..
    Kak Dayana, rs pendek pulak..
    comey la diorg berdua tu..
    bllah Mikhail nk tahu yg Athirah tu wife dia.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Eliza...

      hehehe... mmg pendek pun.

      Mikhail akan tahu siapa Athirah dlm bab...??? Mgkn dlm versi cetak kut. huhuhu...

      Delete
  6. Menarik! Menarik! Menarik. Bagus betoilah Mikhail ni. Pencinta yg setia.
    Kak Yana nak agiii...!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ayu...

      Nak lagi ya? Sabar ya dek. Nnt akak post lg n3 terkini.
      Ingat Mikhail pencinta yg setia tp bkn buaya. Hhehehe...

      Delete
  7. Tak puas bc. Kisah mrk ni mmg menarik dan bestlah. Sambung2... Jgn lama sgt baru nak sambung ya Dayana Darwisy. Saya suka sgt dgn penulisan awak. Knp tak hantar kat P2U utk minggu ni???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous...

      Terima kasih krn sudi luangkan masa bc karya yg tak seberapa ini. Insya ALLAH saya akan cuba post n3 terkini dlm dua atau tiga hari lagi. Sabar ya.

      Pasal kat P2u tu terlupa lah.

      Delete
  8. Bestlah! Tak tahu nak ckp apa. Saya suka sgt dgn Mikhail dan Athirah. Sesuai aje mrk. Lmbt lg ke Mikhail nak tahu Athirah ni isteri dia? Tak sabar nak tgk reaksi Mikhail... Ahakkkk!!!
    Bila akan berada di pasaran novel ni...
    Pasti akan milikinya. Dan tak sabar nak milikinya.... CINTA ITU MILIKKU - BEEESSSTTTT!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous...

      Terima kasih sbb sudi bc e-novel yg serba kekurangan ini.

      Nak tahu bila Mikhail dpt tahu siapa Athirah... mgkn dlm versi cetak kut!!!

      Jgn lupa beli bila dah berada di pasaran nanti tau...

      Delete
  9. Best...tapi kenapa pendek sangat kak?..baru nak syok2 baca dah kena tunggu sambungan...alahai..rasa tak puas baca bab abg khai beromantika dengan Athirah...cepat2 sambung ye..tak sabar teruja dah ni....

    ReplyDelete
  10. Anonymous...

    Terima kasih sudi bc e-novel akak yg masih diperingkat baru belajar ni.

    Knp pendek? Sbb kalau pjg2 nnt bersawang cpt plak blog ni.

    Sabar menunggu sambungannya ya...

    ReplyDelete
  11. salam k dayana....pendek sgt lah akk....bru nk layan tbe2 jer hbis dh...emmmm......
    nnti klu versi kluar jer, jgn lupe bgtau ye emel kat fb adk taw hehehe (^_^)

    ReplyDelete
  12. Salam Mahanum...

    Kena pendek2 dek sbb dah nak smpi penghujungnya. ini pun dah 4 muka surat.
    Insya ALLAH bila terbit akak akan bg tahu. Tlg buat promosi besar-besaran ya... huhuhu!!!

    ReplyDelete