Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Monday 20 February 2012

Cinta itu Milikku - Bab 5



SEAWAL pagi, perut Athirah sudah mendendangkan irama keroncong. Semalam dia  tidak sempat mengambil makan malam. Selepas menelefon emaknya di kampung,  dia terus ke perjumpaan kolej. Athirah tidak mahu lagi kelewatan. Dia tidak sanggup  didenda dan melayan kerenah Mikhail yang menyakitkan jiwa. Asyik melihat makanan yang  ingin disantap, kakinya terasa sakit dipijak seseorang...
“Aduh, sakitnya kaki aku!” Athirah mengaduh kesakitan. “Macam kaki gajahlah mamat ni. Buta ke apa? Main redah aje! Langsung tak pandang orang yang berada di depan atau di belakang.” Athirah mengomel sambil membongkokkan badannya dan mengurut-urut kakinya yang kesakitan.
“Maaf cik, saya benar-benar tak sengajanya.” Lelaki itu memohon maaf sambil menundukkan badannya untuk melihat kaki gadis yang dipijaknya tadi. Mendengar rintihan suara itu, dia tahu gadis itu benar-benar kesakitan.
Maaf..., maaf...! Apa dia ingat dengan minta maaf boleh hilang sakit kaki aku ni? Gumam Athirah. Athirah mendongak untuk melihat siapakah gerangan kaki gajah yang memijak kakinya itu. Mulut Athirah sudah separuh terlopong dan badannya automatik menjadi tegak.
“Adoi, sakitnya kepala aku!” Athirah menggosok-gosok dahinya. “Hei, kaki dengan kepala awak ni diperbuat daripada apa, hah? Keras macam konkrit!” Athirah merengus. Sakit dahinya terhantuk kepala Mikhail semasa hendak membetulkan kedudukannya tadi.
Alamak! Buah hati pengarang jantunglah pulak yang terkena pijak kaki. Sakit sangat ke sayang abang ni?
Amboi... Mikhail, gatalnya engkau! Sudah pandai bersayang-sayang!
“Kenapa hah... asyik jumpa muka awak hari-hari? Awak mengintip saya ya?” Tuduh  Athirah. “Boleh tak awak jangan ekori saya lagi? Kalau sehari tak nampak muka awak, memang tak sah agaknya! Bila jumpa atau terserempak, mesti ada saja bala yang timbul.” Athirah menghamburkan amarahnya.
“Hei, mulut awak jaga sikit ya! Bila masa saya intip awak? Saya pun banyak lagi kerja lain yang hendak dibuat. Apa faedahnya saya ikut awak? Cuba awak cakap! Bukannya dapat duit pun tengok muka awak dua puluh empat jam!” sindir Mikhail.
Athirah menjeling geram. Sudahlah buat orang sakit! Banyak bunyi pulak!
“Hah, sakit sangat ke kaki awak tu?” tanya Mikhail kasar.
Athirah menggigit bibirnya. Panas hatinya mendengar omelan Mikhail. Dia ni buta ke apa? Tak nampak... aku sedang menahan sakit?
“Alahai, manjanya! Kena pijak sikit pun nak menangis. Inilah orang perempuan, tak boleh tahan sakit sikit! Mulalah nak melalak macam budak kecik,” ejek Mikhail selamba sambil mengawal getaran di dada tatkala terpandang wajah Athirah.
Hati Athirah sudah membahang.
“Apa...? Awak kata tak sakit?” Melengking suara Athirah. “Mari sini saya pijak kaki awak pulak. Kita tengok sama ada sakit ataupun tidak?” Belum pun habis kata-kata yang meluncur daripada mulut Athirah, kakinya sudah pun mendarat di atas kaki Mikhail.
Muka Mikhail usah ceritalah bagaimana rupanya. Berkerut-berkerut menahan sakit. Athirah bukan sahaja memijak, malahan melenyek-lenyek kaki Mikhail sekuat hatinya. Perasaan untuk menjaga keayuan dan kesopanan sudah tidak ada lagi.
“Huh, padan muka!” Athirah mendengus. Dia merasa puas melihat Mikhail kesakitan.
“Huh, tak padan dengan perempuan! Perangai macam orang gila meroyan. Dahlah kerek, perasan cantik pulak tu!” dengus Mikhail. Kesakitan yang dialaminya ditahan seboleh mungkin. Malulah sekiranya nampak lembik di hadapan Athirah.
“Hei... dengar sini baik-baik ya! Kalau saya gila meroyan dan perasan cantik, awak tu mamat gila talak yang sengal dan perasan bagus! Lagipun saya memang cantik apa!” Athirah membalas balik kata-kata Mikhail.
Hu... hu... hu... sampai hati kau sayang! Abang yang kacak lagi macho ni kau kata gila talak dan mereng! Hisy... hisy... hisy...!!! Tak patut... tak patut...!!! Bisik Mikhail dalam hatinya.
“Seandainya awak ni adik saya, dah lama saya cili-cilikan mulut tu dan hantuk kepala awak ke dinding. Tak pun saya ketuk dengan penukul biar berkecai kepala awak yang biul tu!” marah Athirah lagi. Benci sungguh dia dengan Mikhail.
“Saya tak inginnya nak jadi adik awak!” Mikhail berkata dengan geram.
Athirah mencebik. Macamlah aku sudi nak jadikan dia adik aku, gerutu Athirah. Mukanya dipaling ke lain.
“Andai awak pulak yang ditakdirkan jadi adik saya Cik Athirah, saya jentik-jentik mulut awak yang suka mengomel tu. Tak pun saya ramas-ramas macam perah santan,” jelas Mikhail bersahaja.
Jadi adik dia? Lagilah aku tak sudi! Mesti hari-hari dia buli aku. Dia kan kaki buli! Gerutu Athirah dalam hatinya.
“Tapi... tak syoklah awak jadi adik saya.” Mikhail berkata polos. “Apa kata saya tukarkan status awak jadi isteri saya pulak,” usik Mikhail.
Terkejut Athirah mendengar kata-kata Mikhail. Aku sekeh juga kepala mamat ni karang! Suka... suka... dia aje nak jadikan aku isteri dia. Tak hingin! Athirah menjeling geram.
“Haaa... kalau awak isteri saya, dah lama saya cium dan gigit-gigit mulut awak yang macam bertih jagung tu supaya awak diam. Agaknya jika kita kahwin nanti, mesti hari-hari awak membebel kan... jika saya balik lewat.” Mikhail juga tidak mahu kalah dalam menjentik perasaan Athirah. Dia juga turut tertawa dengan kata-katanya. Romeo sungguh aku ni! Getus Mikhail.
Eeii... geramnya aku! Nafas Athirah sudah turun naik.
“Hei... saya tak inginlah nak jadi isteri awak! Kalau saya isteri awak, dah lama saya ceraikan awak, tahu!” balas Athirah kegeraman.
“Sekiranya awak teringin sangat nak ceraikan saya, jomlah kita nikah dulu.” Mikhail sudah mengekek-ngekek ketawa. “Undang-undang negara mana yang awak pakai sayang,  seorang isteri diberi mandat untuk menceraikan suaminya?” tanya Mikhail sambil tersenyum  sinis.
Kepala Athirah sudah berasap.
Hey... kenapa awak suka ikut cakap saya hah...!!” bentak Athirah.
Hey... kenapa awak suka ajuk cakap saya hah....!!!” ujar Mikhail sambil melembutkan suaranya. Tangannya pula dilembutkan seperti sotong. Sesudah menghabiskan kata-katanya, Mikhail ketawa berdekah-dekah.
Athirah mengetap bibir dan mencerlungkan matanya. Tangannya diangkat dan cuba untuk menampar Mikhail. Entah apa yang merasuknya, tiba-tiba perbuatannya terhenti. Seakan ada suara yang menghalang tindakannya. Dijegilkan matanya ke arah Mikhail hingga tawa lelaki itu terhenti. Athirah terus melangkah pergi dengan perasaan  marah yang tidak tertahan. Namun jauh di sudut relung hatinya, dia mula terasa bahagia dengan usikan Mikhail.


TAKDIR TUHAN tiada siapa yang mampu menghalangnya. Sekali lagi mereka dipertemukan. Masing-masing saling menjeling dan mencebik antara satu sama lain. Dah macam budak tadika bergaduh pun ada. Tidak juga diketahui oleh orang lain, dalam pada bergaduh setiap kali berjumpa, masing-masing dibelenggu rasa yang serupa iaitu semakin dihambat rasa cinta di hati!
Peristiwa yang berlaku pagi tadi, tiada seorang pun rakan mereka yang tahu. Mujur jugalah ketika itu masih tidak ada lagi pelajar yang berkunjung ke kafe. Mereka ni macam tahu-tahu aje peperangan akan meletus. Jika tidak, pasti ramai yang melihat adegan perang mulut yang sedang berlangsung. Tingkah laku mereka berdua mengalahkan orang berperang mulut untuk memilih pasukan bola sepak mana yang akan menang.
“Kau orang berdua ni, beli makanan atau tolong Kak Yam masak dulu?” tegur Zeck bila melihat Mikhail dan Borhan melabuhkan punggung mereka.
Aikk... apa pasal muka kau macam baru lepas suntik botox Khai, tegang semacam  je...?” Zeck menyambung kata-katanya.
Mikhail hanya membisu dan matanya tidak beralih dari menjeling Athirah.
Zeck memandang Borhan dan mengangkat keningnya bertanya.
Borhan hanya mengangkat bahunya sahaja tanda tidak tahu.
Entah apa pula peperangan yang berlaku kali ini? Dah macam perang dingin antara  Korea Utara dan Korea Selatan pula, gumam Zeck.
“Kau tengah jeling siapa tu?” tanya Zeck kembali.
Dia memusingkan kepalanya ke belakang untuk melihat siapakah gerangan yang  menjadi mangsa jelingan kawannya itu. Oooo... tengah usha budak yang comel lote tu rupanya! Tapi kenapa muka macam tertelan bola lisut aje? Ketat semacam! Emm... jangan-jangan Mikhail tak puas hati bila ada yang cuba merampas bunga impiannya, tak? Tidak pun jeles bila Borhan potong line? Hah, ini mesti pasal dia marahkan Athirah sebab tolak cinta dia? Tapi kenapa dia tengok muka Athirah macam nak ditelannya minah tu hidup-hidup? Hisy... apa lagi yang tak kena ni? Getus Zeck. Aduh, pening-pening bila tak berjaya menjadi  ahli nujum Pak Belalang!
Hidung Mikhail sudah kembang kuncup macam payung terjun menahan perasaan. Sakit hati, sakit jiwa dan sakit kaki semua bercampur menjadi satu. Dah macam white coffee  3 in 1 Kapal Api. Kulit mukanya yang putih dan cerah sudah bertukar kemerahan seperti cerita Sang Monyet yang termakan cili.
Si Borhan tetap tekun menyuap makanannya tanpa menghiraukan keadaan sekeliling. Dia  perlu cepat. Selepas ini, dia hendak bertemu dengan Prof. Dr. Othman.
Mikhail masih lagi dengan api kemarahannya. Makanannya sedikit pun tidak terusik.  
Si Zeck pula masih kekal menjadi pemerhati yang setia.
“Aku geram sungguh dengan perempuan tu,” tutur Mikhail sambil memuncungkan mulutnya ke arah Athirah.
“Perempuan mana?” Zeck sengaja menanyakan soalan yang berunsur bangang lagi bebal untuk menambahkan lagi bara api di hati Mikhail.
“Eh, kau ni! Mata kau letak kat mana?” soal Mikhail dengan nada marah. “Berapa banyak perempuan yang ada kat depan kita? Dan yang paling penting musuh ketat aku nombor satu!” dengus Mikhail.
Oh, betullah apa yang aku fikirkan tadi, getus hati Zeck.
Borhan mengangkat mukanya seketika memandang Athirah, kemudian dia menyambung kembali suapannya.
“Eh,ramai tu? Yang mana satu?” soal Zeck kembali. “Tak tahu pulak aku yang engkau ni dah ada musuh sepanjang belajar kat sini. Apa perempuan cantik tu dah buat kat engkau? Dia tolak cinta kau ke?” tanya Zeck sambil tersengih.
“Kau ni Zeck... sejak kahwin dengan Azah, dah pandai membebel dan banyak soal pulak ya. Siapa ajar kau? Si Azah?” tanya Mikhail sinis. “Aku tengah geram ni, tahu tak? Ada ke patut dia pijak kaki aku. Sudahlah masa tu aku pakai sandal saja, mahu tak sakit bila kena lenyek. Dia ingat kaki aku ni diperbuat daripada besi ke?”
“Kau nak marahkan aku kenapa? Bukannya aku yang pijak kaki kau,” bidas Zeck tidak berpuas hati.
“Aku bukannya marah kan kau! Aku cuma luahkan ketidakpuasan hati aku terhadap perempuan yang ‘mata hijau’ tu,” jelas Mikhail. Dia tidak mahu kawannya itu tersalah sangka. “Aku dah minta maaf kat dia elok-elok, alih-alih dipijaknya kaki aku. Mana aku tak bengang!” Mikhail melepaskan geramnya. “Lepas tu, nyaris-nyaris nak dilempangnya pipi aku ni.” Mikhail mengadu.
Sebenarnya peristiwa pagi tadi bukanlah penyumbang utama dia hendak marah. Dia sedikit pun tidak kisah bab Athirah pijak kaki atau nak lempang dirinya. Apa yang membuatkan dia mengamuk dan geram tak tentu pasal ialah desas-desus yang mengatakan Athirah dan Salman sedang dilamun cinta. Walaupun jalan ceritanya masih samar, tetapi dia tetap tidak boleh terima khabar angin yang bodoh itu. Jiwanya benar-benar merusuh! Hendak sahaja dia membaling kerusi ke muka Salman kerana cuba merampas gadis pujaannya.
Borhan yang sedari tadi hanya diam dan mendengar, mula menyampuk.
“Kau ni Khai, tak baik tahu panggil dia ‘mata hijau’. Emak dan ayah dia siap bagi nama yang cantik-cantik, kau suka-suka aje panggil dia ‘mata hijau’. Kalau kau tak tahu nama dia, biar aku bagi tahu. Nama dia, Syarifah Athirah Emelda bt Syed Zakuan,” terang Borhan  selamba.
“Pada pendapat akulah, kau memang minta maaf dengan dia, tapi... pada masa yang sama kau sakitkan hati dia. Mulut kau dah le... takde insurans! Pastu tu mana reti duduk diam, asyik pok... pek... pok... pek... Mulut murailah katakan. Pasti ada saja kata-kata kau yang membuatkan hatinya membara. Bukan aku tak tahu perangai kau, kalau dah bercakap mana ada nak tengok depan belakang dan kiri kanan. Asal kau boleh redah, kau redah aje...!” perli Borhan.
Zeck mengangguk tanda setuju dengan kata-kata Borhan.
Mikhail menjeling ke arah Borhan. Dia ni tak habis-habis nak menangkan budak perempuan tu, gerutu Mikhail.
“Aku bukan setahun kenal kau. Masuk tahun ini dah dekat empat tahun, tahu. Kalau engkau kahwin dah boleh dapat anak. Paling tidak pun sorang. Kau tengok Zeck, tahun lepas kahwin, tahun ni dah dapat seorang.” Borhan mengusik Mikhail.
“Kau ni Hans, kawan aku atau kawan budak ‘mata hijau’ tu? Aku tahulah kau dah tangkap lentok dengan dia, tapi janganlah jadi kawan makan kawan,” ujar Mikhail tidak berpuas hati bila Borhan terang-terangan menyebelahi Athirah dan mengenakan dirinya.
Aikk... janganlah marah! Aku kan kawan baik kau dunia akhirat. Lagi satu, aku ni  pangkat abang dengan kau,” pujuk Borhan sambil tersengih. Bahu sahabatnya ditepuk  perlahan.
Mikhail menolak tangan Borhan. Muncungnya sudah panjang sedepa.
Hendak ketawa Borhan dan Zeck melihat tingkah temannya. Namun mereka tahan  jua. Bimbang jika temannya itu semakin berasap.
“Aku mana ada sebelahkan siapa-siapa. Kau buat salah, aku kena tegur. Tak akanlah  dah terang lagi bersuluh kau buat silap, aku nak kata apa yang kau buat tu betul. Tak bolehlah macam tu. Lagipun aku kesiankan Si Athirah, asyik kena dera dengan kau saja. Jikalau perangai kau terusan begini, macam manalah Si Athirah tak sakit hati dengan kau. Kau janganlah buat dia macam tu, tak baik! Dan tak lama lagi, dia bakal jadi kakak ipar kau. Kau doa-doakanlah ya... semoga jodoh aku dengan dia sampai cepat.” Borhan menyakat Mikhail. Sengihan juga semakin melebar.
Hati Mikhail semakin membengkak. Dahlah Salman terang-terangan nak pikat Athirah. Kini Borhan pun sama. Dia ingatkan Borhan hanya main-main sahaja. Rupa-rupanya Borhan benar-benar maksudkan. Ini tak boleh jadi ni! Aku kena buat sesuatu.
“Eleh.... kau ni Hans! Macamlah kau tu tua sangat daripada aku. Cuma beza lapan bulan aje tau,” perli Mikhail. “Dahlah cerita pasal budak tu! Asyik cakap tentang dia, semua kerja kita terbengkalai,” tambah Mikhail lagi.
Bulat mata Mikhail melihat Athirah menjelirkan lidahnya. Sudahlah dendam pagi  tadi belum berakhir, kini ditambah lagi dengan dendam yang baru. ‘Mata hijau’ ni memang  nak cari nahas dengan aku, desis hati Mikhail.
“Jomlah kita blah. Dah hilang selera aku nak makan. Kau pun nak jumpa Prof. Dr.  Othman, kan?” Mikhail mengajak teman-temannya beredar. Makin lama dia menghadap  muka Athirah, makin berbuku hatinya.


DI MEJA seberang sana, muka Athirah sudah masam mencuka tika terlihat kelibat Mikhail. Semakin dia menjauhi Mikhail, semakin kerap pula berlaku pertemuan antara mereka.
“Rilekslah Athirah! Sekiranya kau marah-marah, masam muka dan sakit hati macam ni, aku takut kau pulak yang terkena serangan jantung, barah hati atau darah tinggi.” Fazlina cuba mententeramkan Athirah. “Manalah tahu hari ni kau benci sangat dekat dia, tup-tup esok lusa tak boleh nak berenggang. Hah... masa tu baru kau tahu, hilang benci timbul sayang!” tokok Fazlina lagi.
“Cuba kau bagi tahu aku, Faz. Macam mana dan bagaimana aku boleh bersabar dengan dia? Kau tak nampak ke, apa yang dia buat pada aku? Sekiranya berjumpa, pasti ada saja perbuatan dia yang boleh mendidihkan hati aku,” ujar Athirah sedikit berang.
“Pada hemat akulah Faz. Budak Si Athirah ni, untuk tempoh lima tahun akan  datang... penyakit darah tinggi, sakit jatung atau barah hati mungkin tak ada. Tapi sakit cinta  aku rasa akan menular dalam tubuh badan dia. Dahlah Abang Khai tu hensem, bijak pulak tu. Yang paling aku suka, senyuman dia. Sekali dia senyum... pergh!!! Menawan seyyy!!!  Hingga tak lena tidur aku dibuatnya. Bisa buat aku jatuh cinta! Alangkah indahnya hidup aku... jika aku yang menjadi pilihan hatinya! Tak gitu Mek Athirah sayang?” usik Aisyah sambil tersengih nakal memandang Athirah.
“Huh, Aisyah! Engkau kalau bercakap tak agak-agak. Muka macam rumah tak siap kau kata hensem?” Tapi memang hensem pun, puji Athirah dalam hatinya. “Setakat mamat gorila tu, aku tak hairan laa...!!! Bagi free pun aku tak hingin! Abang-abang aku lagi hensem tau,” balas Athirah.
“Aku tahulah abang-abang kau hensem. Andai sudah tertulis jodoh kau dengan rumah tak siap atau mamat gorila tu macam mana? Tak dapetlah den nak menolongnya,” usik Aisyah lagi. “Dan lagi satu, kau bukannya boleh kahwin dengan abang kau tu,” tambah Aisyah.
“Kau jangan cakap besar Athirah! Aku takut kau yang merana nanti. Sekarang bolehlah kau kata benci, muka macam rumah tak siap, muka gorilalah tapi bila kau dah betul-betul sayang, mahu jatuh sakit kau nanti bila tak dapat tengok muka dia. Nanti barulah kau tahu sakit merindu tu macam mana. Orang tua-tua kata... makin kita benci, makin dekat jodoh kita dengan dia. Tapi kan... aku macam terbau-bau aje nasi minyak kau dengan dia. Jangan-jangan... ALLAH dah tentukan jodoh kau dengan dia tak?” usik Salmi.
Makin panas hati Athirah mendengar usikan nakal sahabat-sahabatnya.
Hisy... apa yang kau cakapkan ni Sal? Aku...? Ada jodoh dengan dia? Eeii... tolonglah! Aku kalau jadi bini dia, alamatnya banjirlah kampus ni tak lama lagi. Minta-mintalah ALLAH jauhkan jodoh aku dengan dia.” Athirah tidak berpuas hati dengan kata-kata Salmi.
“Sabar Athirah... sabar! Marah-marah ni tak bagus untuk kesihatan,” usik Fazlina. “Nanti Si Mikhail sihat walafiat, kau pulak yang masuk hospital.”
“Sudahlah tu, kesian Athirah.” Aina menegur Salmi, Aisyah dan Fazlina.
“Beginilah Athirah... kau anggap sahaja kata-kata Mikhail tu sebagai lagu nan syahdu untuk dodoikan kau tidur. Tidak pun kau anggap dia sedang buat pertunjukan lawak macam dalam rancangan Raja Lawak tu dan kau sebagai jurinya, habis cerita. Kau tak sakit hati dan jiwa kau pun tenang,” ujar Aina yang dari tadi hanya menjadi pendengar. Bahu Athirah diusap lembut bagi menurunkan lahar kemarahan temannya itu.
“Dahlah kita tukar topik lain pula,” luah Aina kepada teman-temannya.
“Nasib baik ada Aina. Mahu jadi gila aku dok melayan korang yang tak sudah-sudah menyokong mamat sengal tu. Macamlah dia bagi duit selori kat korang, beria-ia sangat puji  melambung,” bebel Athirah. Matanya mencuri pandang Mikhail yang berada tidak jauh  darinya.
Athirah tidak menyangka perbuatannya mencuri pandang akhirnya tertangkap. Tanpa disengajakan, lidahnya terlebih dahulu bereaksi sebelum sempat dia mengawalnya. Matilah aku kali ini, gumam Athirah. Mesti dia fikir perbuatan aku tadi sememangnya disengajakan, bisik hati kecil Athirah.

2 comments:

  1. Huhuhu... gaduh-gaduh sayang ke ni? Sweetnya Mikhail ni.
    Lawak2!!! Gatal gak Mikhail ni.
    Amboi Athirah! Garangnya kau!!!!
    Best sgt part ni. Suka... sukaaaaa...
    Heheeee... gedik sikit.

    ReplyDelete
  2. haha.. kelakarlah diorg.. comey aje..

    ReplyDelete