Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Thursday, 22 March 2012

Cinta Itu Milikku Bab 15









KOTA Keriangan Genting menyaksikan penyatuan dua hati. Dia bukan sahaja menerima lamaran cinta tetapi juga bertemu dengan suami yang selama ini tidak pernah dikenalinya. Athirah merasa amat bahagia dan gembira dengan kurniaan ini.
Sahabat baiknya merangkap teman sebilik dan sekelasnya juga tidak kurang hebatnya. Sungguh dia tidak menyangka begitu cepat sekali Fazlina menerima lamaran cinta daripada Borhan. Sedangkan mereka tidaklah serapat mana sebelum ini. Mungkin keperibadian Borhan menarik minat Fazlina dan cinta mereka berputik semasa Fazlina tidur di rumah pak cik Borhan tempoh hari. Emm... kena korek sampai lubang cacing kisah cinta mereka ni! Bisik hati Athirah. Tersenyum dia memikirkan segala yang berlaku dalam hidupnya kebelakangan ini. Begitu indah dan mengasyikkan.
Aisyah juga nampak rapat dengan budak engineering. Manakala Aina, rapat dengan budak sekelas mereka Faizul. Hanya Salmi sahaja yang masih solo. He... he... he... boleh buat kakak ipar aku nanti. Emm... siapakah abang-abangnya yang masih solo? Fikir... fikir... fikir...! Ujar Athirah sambil mengetuk-ngetuk kepala.
Abang Lan masih solo. Katanya ingin menumpukan sepenuh perhatian terhadap kerjayanya terlebih dahulu. Selagi belum bergelar doktor pakar, dia tidak mahu memikirkan tentang perkahwinan. Kalau aku pujuk abang aku tu, agak-agak dia nak tak ikut cakap aku? Lagipun dia nak tunggu sampai umur berapa baru nak kahwin? Bukannya tak boleh jadi doktor pakar walaupun sudah berkahwin. Hisy... macam-macamlah abang aku yang seorang ni! Abang aku ni walaupun tampak ala-ala romantik gitu, tapi tegas yang amat. Jika dia kata tidak, maknanya tidaklah. Nanti... ada Si Salmi menjerut perasaan sekiranya berkahwin dengan dia. Ini bermakna Abang Lan reject daripada senarai pemilihan calon suami untuk Salmi.
Abang Man? Ustaz ni pandai ke bercinta? Aku tengok macam kayu je. Tak pernah lagi aku tengok atau dengar nama-nama perempuan meniti di bibirnya. Mungkin title ustaz yang disandang, membuatkan dia menjaga batas pergaulannya. Abang aku ni, seorang yang manja walaupun bukan anak bongsu. Kadangkala jeles juga aku bila dia bermanja dengan mak. Dia ni suka sangat berebut dengan aku baring atas riba mak. Mungkin sebab terlantar jauh bertahun-tahun kat Timur Tengah menyebabkan perasaan rindunya menebal. Tapi dah bertahun balik, tak akanlah tak hilang lagi perasaan rindu tu? Agaknya kalau dah kahwin nanti dan tiba-tiba bergaduh dengan isteri dia, ada tak dia keluarkan ayat macam ni... “Ayang... kalau awak dah tak cintakan abang lagi, tolong hantar abang balik ke rumah mak bapak abang!” Hu... hu... hu... tak ke niaya Salmi nanti? Setiap kali bergaduh dan merajuk je nak balik rumah mak. Abang Man akan disaring sekali lagi. Andai benar-benar layak baru dipertimbangkan untuk Salmi.
Abang Tam? Emm... memang cocok dan padan dengan Salmi! Tapi single lagi ke orang tua tu? Sekiranya balik kampung, tak sah kalau takde orang perempuan yang telefon dia. Kadangkala sampai empat atau lima orang yang telefon dalam sehari. Dan aku pula, terpaksa menjadi operator telefon bimbit tidak bergaji untuknya. Bila aku tanya... kawan satu ofis, kawan satu universiti dan klien syarikat tempat dia bekerja. Pernah juga dia paksa aku menyamar jadi teman wanita dia. Ketika itu, dia hendak melarikan diri daripada seorang perempuan yang pakai baju tak cukup kain.
Seandainya aku kenenkan dengan Salmi, dia nak tak? Aku rasa mesti dia tak membantah. Aku kan adik kesayangan dia dan banyak membantu dia menyelamatkan diri. Tak akanlah dia tak sanggup berkorban untuk aku? Tapi kesian pulak Si Salmi, asyik kena tinggal setiap masa. Maklumlah bidang kerjanya selalu buat dia keluar daerah. Kiranya Abang Tam calon teratas untuk menjadi bakal suami Salmi.
Otak Athirah juga ligat memikirkan kenapa abang-abangnya masih belum berkahwin? Dari segi rupa paras, tidak ada cacat celanya. Masing-masing juga berjawatan tinggi dan bergaji besar. Mungkin abang-abangnya ini jenis takut perempuan. Tak pun perempuan yang takut nak dekati mereka.
Sedang asyik memikirkan masalah mencari jodoh untuk Salmi, pintu biliknya terbuka. Terjengul muka Fazlina dengan wajah yang berseri-seri.
“Amboi-amboi... orang baru balik dating! Tersenyum simpul nampak?” giat Athirah. “Eh... sejak bila hah, kau rapat dengan Abang Hans?” Athirah memulakan misi mengorek rahsia.
“Mana ada! Kami sekadar kawan biasa ajelah,”  ujar Fazlina menutup rahsia.
“Kau ni... bercakap dah macam artis,” ejek Athirah. “Mana ada... kami hanya kawan biasa aje. Eh... takdelah! Kami ni teman... tapi mesra.” Athirah mengajuk kata-kata Fazlina dan sesetengah artis di Malaysia. Mulutnya juga sudah mencebik.
Fazlina tersenyum kelat mendengar sindiran Athirah.
Hey... kau tahu tak? Itu semua ayat skema dan lapuk. Sekiranya orang lain dengar, mereka pun naik boring dengar ayat yang sama. Kawanku sayang... kau ingat aku ni budak kecik yang kau boleh gula-gulakan? Baik kau bagi tahu aku sekarang! Kalau tidak... aku korek rahsia kau dengan abang sayang aku nanti.” Athirah mula mengugut. Senyuman nakal mula tersungging di bibirnya.
Hisy.... kau ni, suka main ugut-ugut! Perangai sebiji macam abang sayang kau. Ni mesti sedikit sebanyak, kau tuntut ilmu daripada dia, kan?” Fazlina mengeluarkan aura tidak puas hatinya.
Athirah menunjukkan barisan giginya. Tersengih!
“Kau ingat tak... masa aku ikut Borhan balik rumah pak cik dia? Masa tulah dia berkenalan dengan aku. Tapi kami betul-betul serius masa kat Genting.” Tak sampai hati pula dia nak berahsia dengan sahabat baiknya itu.
“Oh... patutlah kau orang berdua nampak pelik bila teman aku dating! Rupa-rupanya kita sama-sama berdating. Bila aku tanya masa kat Genting tentang cincin kat jari kau tu, tak mengaku. Mati-mati kau nafikan Borhan yang bagi.” Athirah memuncungkan mulutnya merajuk.
“Ala... Athirah! Kau janganlah merajuk. Aku bukannya tak nak bagi tahu kau, tapi aku  malu. Nanti semua orang kata... kita berdua sengaja nak rebut lelaki popular di kampus. Lagipun aku malulah sekiranya hubungan kami ini tak sampai ke mana.”
“Habis tu aku tak malu, jika hubungan aku dan Mikhail terkandas? Aku pun takut sebenarnya. Si Masyitah tu macam nak buat aku musuh dia sahaja. Andai selisih dengan aku, macam hendak ditelannya aku hidup-hidup. Bercinta dengan lelaki kacak dan popular ni berisiko sebenarnya,” luah Athirah sambil menatap wajah sahabatnya. “Kita dah sanggup terima cinta mereka, jadi terpaksalah terima kesudahan episodnya. Sama ada happy atau sad ending!” tutur Athirah dengan nada sedih. Mampukah dia menghadapi hari-hari mendatang jika ditakdirkan dia dan Mikhail akan terpisah suatu hari nanti?
“Kita berdoa sajalah Athirah, semoga ALLAH lindungi cinta kita. Seandainya dah ditakdirkan dia jodoh kita, macam mana kita tolak, dia tetap datang juga. Katakanlah, kau putus cinta dengan Mikhail lepas ni, andai memang sudah tertulis di Loh Mahfuz yang Mikhail tu jodoh kau, kau tetap akan bersamanya kembali walau banyak mana dugaan dan cabaran yang melanda,” pujuk Fazlina bukan sahaja untuk Athirah tetapi juga untuk dirinya sendiri.


TELEFON bimbit Athirah berbunyi. Lantas butang hijau ditekan tanpa melihat terlebih dahulu pemanggilnya.
“Assalamualaikum...”
Wajah Athirah berubah serta-merta sebaik saja mendengar suara orang di sebelah sana memberi salam. Alamak!!! Macam mana boleh terlupa nak telefon dia hari ini? Habislah kena bebel lepas ni..., getus Athirah.
“Helo, sayang! Helo... sayang abang yang cantik manis, ayu jelita, ada ke tak tu? Senyap aje! Salam abang pun tak berjawab.” Suara romantis Mikhail memecah gegendang telinga Athirah.
“Waalaikumsalam. Abang... sorry!!! Lupa sangat-sangat nak telefon abang. Abang tengah buat apa tu?” Athirah bersuara manja. Sebenarnya dia bimbang jika Mikhail membebel. Sebelum mendengar ceramah Mikhail di tengah hari, ada baiknya dia jadi kucing siam sekejap. Mikhail kalau membebel mengalahkan Si Salmi.
“Takpe... abang tak marah! Sekarang abang tak buat apa-apa. Tapi sekejap lagi abang nak keluar, ada study group. Sayang dah makan?” soal Mikhail.
Sejak Athirah diserang gastrik dan hampir kena tahan di wad, dialah yang sentiasa mengingatkan gadis itu tentang waktu makannya. Athirah kalau sudah belajar, waktu makan diabaikannya. Ini yang membuatkan Mikhail selalu runsing apabila dia tamat belajar kelak. Siapa yang hendak diharapkan menjaga kekasih hatinya itu?
“Belum makan lagi. Tengoklah macam mana nanti. Kalau rajin... sayang pergi makan. Jika tak... makan biskut pun dah cukup,” ujar Athirah acuh tak acuh. Dia sebenarnya malas hendak ke kafe.
“Sayang bersiap, sekejap lagi abang ambik. Jangan nak tengok-tengok atau rajin ke tidak. Waktu makan, kena makan. Jangan sekali-kali cuba abaikan atau pandang remeh,” marah Mikhail. Itu yang dia risaukan. Athirah tidak pernah fikirkan tentang kesihatannya sendiri. “Sebelum itu, sayang temankan abang pergi study group. Lepas tu, abang bawa sayang pergi makan. Lagipun Borhan bawa Fazlina sekali. Mana adil sekiranya abang tiada pasangan.”
“Ha... bercakap tentang Borhan dan Faz! Kenapa abang tak bagi tahu sayang, mereka ada affair?” marah Athirah pula. 
Mata Fazlina sudah membuntang memandang Athirah.
Athirah tersenyum kambing.
“Bukan abang tak nak bagi tahu. Tapi apa hak abang hendak menerombosi privasi orang lain? Sayang pun tak suka kan... kalau orang lain mengganggu privasi sayang? Sayang pergi siap ya. Setengah jam lagi abang sampai.” Mikhail memujuk buah hatinya.
Sejak berkasih dengan Athirah, dia sudah faham rentak buah hatinya itu. Athirah kuat merajuk dan manja. Sekiranya sudah merajuk dan tak kena cara pujukannya, jangan harap dia boleh mendengar suara Athirah yang merdu tu. Jika Athirah tengah marah, dia lalu di sebelah Athirah pun Athirah buat tak kenal.
“Kehadiran sayang tak mengganggu ke kawan-kawan abang yang lain? Nanti kalau ada kawan abang yang tak suka macam mana?” tanya Athirah. Athirah bimbangkan Masyitah. “Tentu ada rakan perbincangan abang yang tak suka sekiranya sayang turut serta.” Athirah mencipta alasan. Dia tidak betah jika Masyitah ada bersama.
“Tak ada mengganggunya! Malahan dengan adanya sayang, tentu abang lebih bersemangat hendak belajar dan idea pun mesti datang mencurah-curah. Lagipun semua kawan abang, sayang kenal dan rapat. Tentu mereka tak kisah punyalah. Entah-entah semuanya datang berteman. Beritahu abang... siapa yang tak suka dan berani marahkan sayang abang ni? Biar abang belasah dia.” Mikhail bertanya. Dia ingin tahu juga jika ada di kalangan rakan-rakannya yang tidak puas hati dengan gadis kesayangannya itu.
 “Takde sesiapa pun yang marah dan tak suka,” balas Athirah. Athirah tidak akan memberitahu siapakah gerangannya yang tidak suka dia mendekati Mikhail. Dia tidak mahu Mikhail bermasam muka dengan rakan-rakan karibnya. “Okeylah abang, sayang nak bersiap ni, nanti lambat pulak.” Athirah akhirnya menyetujui rancangan Mikhail.
“Jangan lupa pakai blouse warna merah dan skirt putih yang abang hadiahkan hari tu,” pesan Mikhail.
Emm... baiklah!” Itu mesti nak suruh aku pakai baju sama warna dengan dia. Kadangkala dah macam boria jikalau keluar berdua. Itulah trademark mereka. Satu fakulti dah tahu.
“Amboi... kau risik juga tentang aku daripada abang sayang kau ya?” rungut Fazlina tidak puas hati.
“Alah... bukannya dia bagi tahu pun! Dia kata, tak baik ganggu privasi orang lain. Dahlah... aku nak bersiap! Nak tengok kau orang berdating!” giat Athirah.
Muka Fazlina merona merah bila diusik Athirah.


KETIKA mereka tiba, rakan-rakan Mikhail yang lain sudah pun menunggu. Mikhail dan Borhan mengambil tempat duduk masing-masing. Kelihatan di situ, Masyitah, Zeck, Kak Azah isteri Zeck dan Farah sedang berbual-bual. Melihat renungan tajam Masyitah, Athirah jadi tidak selesa.
Jangan risau Athirah, Mikhail itukan suami kau. Masyitah tu bukan siapa-siapa dalam hidup Mikhail. Kau jangan takut dan bimbang. Mikhail pasti akan melindungi kau, bisik hati Athirah. Sepanjang perbincangan berlangsung, Athirah sering menangkap jelingan maut Masyitah.
“Abang... sayang nak pergi tandas sekejap,” bisik Athirah.
Temannya Fazlina sudah hilang entah ke mana bersama Kak Azah. Kata mereka, hendak membeli air dan sedikit makanan ringan. Athirah ingin menyertai mereka, tapi Mikhail tidak izinkan. Sebagai isteri solehah, dia harus mentaati suaminya.
“Nak abang temankan?” bisik Mikhail dengan suara menggoda.
“Jangan nak menggatal kat sini boleh tak?” bisik Athirah sambil mencubit lengan Mikhail.
Mikhail tertawa senang.
“Jangan lama-lama. Nanti abang rindu bila Barbie doll abang tiada di depan mata. I love you with all my heart,” bisik Mikhail sambil tersenyum dan mengenyit matanya.
Athirah tersenyum dan geleng kepala. Makin hari, makin nakal suaminya ini.
Kepala Masyitah semakin berasap apabila Mikhail tanpa segan silu mengusik dan bermanja dengan Athirah. Dia memandang dengan perasaan sebal. Adegan romantik itu mengganggu konsentrasinya hendak melakukan perbincangan. Dia tidak menyangka Mikhail boleh jatuh ke tangan budak hingusan yang tidak tahu bergaya dan kekampungan itu. Apa kurangnya dia hingga Mikhail tidak memandangnya walaupun sebelah mata?
Mikhail yang dulunya sedingin ais terhadap perempuan, kini bertukar menjadi seorang yang sangat romantik dan penyayang. Paling Masyitah tidak puas hati, Mikhail selalu  melebihkan Athirah dalam setiap hal. Jika dulu, sukar hendak melihat senyuman Mikhail. Tapi kini, senyuman menawan sentiasa menghiasi bibir merah itu. Hinggakan satu ketika dulu, Masyitah sanggup membayar sejumlah wang jika Mikhail tersenyum padanya.
Mikhail yang dulu hanya melayan dan bergelak ketawa dengan rakan lelakinya sahaja. Kaum perempuan di kampus langsung tidak dipandangnya. Tapi sejak berkasih dengan Athirah, karektor Mikhail berubah seratus peratus. Semua orang, dia beramah mesra. Mikhail juga sentiasa ceria dan semangatnya bertambah berlipat ganda. Kata Mikhail, dia perlu berusaha gigih dari sekarang kerana tidak lama lagi dia ingin membina sebuah keluarga. Dia mahu zuriatnya bangga kerana mempunyai seorang bapa yang bukan sahaja cemerlang dalam pelajaran tetapi juga dalam hidup. Begitu besarkah kesan Athirah dalam hidup Mikhail? Masyitah tidak boleh terima jika Mikhail jatuh ke tangan orang lain.


ATHIRAH membelek penampilannya di cermin. Lamanya jiran sebelah aku ni memerap kat dalam tu! Dia buat apa ya? Sakit perut ke? Gumam Athirah. Atau dia buang anak dalam tandas? Habis tu lama sangat! Bisikan-bisikan jahat mula bermaharajalela dalam hatinya. Hisy... tak baik Athirah bersangka buruk dengan orang, desis hatinya. Lantak dialah nak buat apa. Jangan menyusahkan aku sudah, omel Athirah dalam hatinya lagi. Ketika dia hendak keluar, tiba-tiba pintu tandas ditolak kasar.
“Oh... kat sini rupanya budak kampung! Hey... dengar sini baik-baik budak kampung! Aku nak kau jauhkan diri daripada Mikhail. Kalau tidak... kau jangan menyesal!” ujar Masyitah kasar dengan nada mengugut. Masyitah menampar dan menolak Athirah hingga terjatuh. Senyuman sinis dilemparkan buat Athirah sebelum berlalu pergi.
Fazlina yang mendengar kekecohan yang berlaku hanya mendiamkan diri. Dia ingin lihat sejauh mana tindakan Masyitah terhadap Athirah. Sebenarnya dia sudah lama siap dan ingin keluar. Melihat rakan baiknya sibuk menggayakan tudung dan lihat penampilan diri, dia hanya mengintai di balik pintu dan berhasrat ingin mengejutkan Athirah dari belakang. Belum sempat dia berbuat demikian, Masyitah masuk dan menyerang Athirah. Fazlina fikirkan hanya berlaku perang mulut sahaja. Dia tidak menyangka Masyitah sanggup bertindak sejauh itu kerana seorang lelaki.
“Athirah... kau tak apa-apa?” tanya Fazlina kalut apabila melihat rakan baiknya mengerang kesakitan.
“Kaki aku sakit. Aku tak boleh bangun. Kau tolong aku berdiri Faz.”
Muka Athirah sudah berkerut-kerut menahan kesakitan. Athirah berpaut pada bahu Fazlina, tetapi kudrat Fazlina yang tidak sekuat mana menyebabkan dia terjatuh sekali lagi. Athirah terjerit dan menangis kesakitan. Kesakitan yang dialaminya semakin bertambah.
Athirah dapat rasakan kakinya yang terseliuh semasa jatuh pokok rambutan dulu sudah semakin teruk. Abang Roslannya telah berpesan supaya berhati-hati dan jangan sampai terjatuh atau tercedera. Jika tidak... kakinya mungkin akan disimen. Dia tidak pasti sama ada abangnya bercakap benar atau sekadar ingin menakutkannya sahaja. Teruk Abang Rostamnya kena marah kerana disangkakan penyebab dia terjatuh. Kesian Abang Rostam! Pada hal dia juga tercedera ketika itu.
“Kau tahan sikit ya... aku telefon Borhan. Aku tak larat nak angkat kau. Nanti kalau jatuh sekali lagi tentu kecederaan kau bertambah teruk,” ujar Fazlina. Dia semakin runsing melihat muka sahabatnya yang berkerut-kerut.
“Helo, abang! Boleh ajak Abang Khai datang washroom kat ‘sayap kiri’ tak? Athirah jatuh, kena tolak dengan Masyitah tadi. Athirah tak boleh berdiri, kakinya sakit. Mungkin terseliuh.” Fazlina terus mengadu.
Athirah membulatkan biji matanya pada Fazlina.
“Kenapa kau cakap macam tu Faz? Nanti bergaduh pula Mikhail dengan Masyitah. Kau tahulah perangai Mikhail tu macam mana. Aku tak makan pun dia dah bising, inikan pulak tercedera. Aku takut Masyitah semakin berdendam dengan aku.”
“Kau janganlah bimbang! Mikhail kan ketua pelajar, tak akanlah dia nak buat sesuatu tanpa berfikir panjang. Tahulah bagaimana caranya Mikhail hendak mengendalikan masalah  ini. Lagipun orang macam Masyitah tu memang patut kena ajar. Suka hati dia aje nak serang orang. Dia ingat dia tu dah bagus sangat?” Dalam sabarnya Fazlina, tercetus juga api kemarahan bila teman baiknya diserang dan tercedera. Sayang sungguh dia pada Athirah.
Mendengar ketukan, Fazlina dengan pantas membuka pintu tandas.
Mikhail menyerbu masuk dan terus mencempung Athirah. Perasaan marahnya terhadap Masyitah sudah tidak dapat dibendung lagi. Mikhail sangkakan kecederaan Athirah hanya sedikit dan Athirah sekadar ingin bermanja dengannya. Tetapi bila mendengar Athirah mengerang dan menitiskan air mata semasa dia mengangkatnya tadi, tahulah Mikhail kesakitan Athirah bukan kepalang. Sepanjang dia mengenali Athirah, gadis itu hanya manja tetapi tidak cengeng. Kau tunggu pembalasan aku, Ita. Sekali kau sakiti insan yang aku sayang, sepuluh kali ganda kau akan merasa pedihnya, ikrar Mikhail dalam hatinya.
Mikhail mendudukkan Athirah dan memeriksa pergelangan kaki Athirah yang semakin merah dan membengkak. Mikhail meminta rakan baiknya Borhan dan Fazlina menjaga Athirah seketika sementara dia mengambil kereta.
“Hans... kau teruskan perbincangan! Aku nak bawa Athirah pergi klinik.”
“Tentang perkara tu kau jangan risau,” ujar Borhan sambil menepuk lembut bahu sahabatnya.
Melihat keruhnya air muka Mikhail, dia tahu Mikhail sedang membendung perasaan marah yang hampir meletup. Jika dia pun akan mengamuk bila insan yang dia cintai tercedera kerana perbuatan orang lain. Borhan tahu Masyitah cemburukan Athirah. Dia bimbang jika Masyitah bertindak lebih jauh selepas ini.
“Si Masyitah tu macam mana?” bisik Borhan.
“Pasal itu kau jangan bimbang, aku uruskan kemudian. Aku pergi dulu,” ujar Mikhail. 
Mikhail mencempung Athirah menuju ke keretanya.
“Sayang tahan sikit ya. Sekejap lagi kita sampai klinik,” pujuk Mikhail.
Kekalutan Mikhail seperti Athirah mengalami kecederaan yang serius. Kecoh klinik milik kawan uminya dengan aksi Mikhail. Mujurlah tiada siapa yang mengenali mereka.


ATHIRAH tertawa bila mengingatkan kekalutan Mikhail ketika di klinik tadi. Dia menceritakan detik-detik cemas dan kelakar itu kepada rakan-rakan karibnya.
Nurse tolong... isteri saya sakit,” jerit Mikhail.
Nurse... boleh cepat sikit tak, buat kerja tu? Kalau berlaku apa-apa ke atas isteri saya, saya saman awak dan klinik tempat awak bekerja ni!” ugut Mikhail.
“Apalah Pak Cik Nasir ni, pekerja yang lembab macam ni pun nak simpan lagi. Kalau aku, dah lama suruh hantar surat resign,” omel Mikhail tak henti-henti.
Naik kasihan Athirah melihat wajah nurse itu. Dari tadi asyik dileteri oleh Mikhail. Ada sahaja yang tidak kena di mata lelaki itu.
“Encik baringkan isteri encik di sini dulu. Saya panggilkan doktor,” ujar nurse tersebut.
“Isteri encik sakit nak bersalin ke?” Doktor lelaki yang berusia lingkungan 50an itu bertanya bila melihat Athirah mengerang kesakitan dan Mikhail tidak sudah-sudah memujuk Athirah supaya bersabar.
“Nak bersalin?” Mikhail memandang pelik ke arah doktor yang bakal merawat Athirah sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal. Bila masa pulak aku dengan Athirah...? Adoi... kenapalah kat klinik Pak Cik Nasir ni ramai sangat manusia yang pelik-pelik? Mikhail mengomel dalam hatinya.
Belum sempat Mikhail meneruskan kata-katanya, doktor tersebut menyampuk.
“Kami tidak menyediakan perkhidmatan tersebut di sini. Encik terpaksa bawa isteri encik ke hospital dengan segera. Jika tidak... isteri encik akan bersalin dalam kereta. Ini akan merumitkan lagi keadaan,” sambung doktor tu lagi. Mungkin dia tidak memahami apa yang Mikhail cuba sampaikan tadi.
“Doktor, isteri saya bukannya nak bersalin, tapi kakinya terseliuh, jatuh bilik air.” Mikhail memperbetulkan tanggapan doktor tersebut.
Mikhail terpaksa meneruskan panggilan isteri untuk Athirah. Semasa menguruskan pendaftaran Athirah tadi, dia tersasul menyebut perkataan isteri. Sememangnya dia selalu menggunakan perkataan isteri bila berdua-duaan dengan Athirah. Dia selalu berkata, cantik isteri abang hari ini. Isteri abang merajuk ke...? Bermacam-macam lagi ayat yang dia gunakan ketika bergurau atau memujuk Athirah.
“Oh... saya ingat isteri encik sakit nak bersalin tadi! Macam mana boleh jatuh ni? Sebelum ini pernah terjatuh?” tanya doktor itu kembali. Tangannya menekan kaki Athirah.
“Tadi saya tergelincir di bilik air. Sebelum ni saya pernah jatuh pokok,” ujar Athirah sambil menahan kesakitan.
Terlopong mulut Mikhail bila mendengar Athirah pernah jatuh pokok. Dia yang lelaki pun belum pernah panjat pokok.
“Hebat juga isteri awak ni! Siap panjat pokok lagi. Lepas ni, awak kena pastikan isteri awak tidak buat sebarang aktiviti lasak. Pastikan juga dia tidak jatuh lagi dalam masa terdekat,” pesan doktor tersebut. “Baiklah, saya nak balut kaki dia untuk kurangkan kesakitan. Awak tolong pegang isteri awak elok-elok,” arah doktor yang bernama Samad.
Athirah menghadap mukanya ke dada bidang Mikhail. Dia memeluk erat lengan Mikhail untuk mengurangkan kesakitan. Tentu merah lengan Mikhail kena cengkam dengannya.
“Abang sakit!” rengek Athirah.
“Sabar sayang... sikit je. Tahan ya!” ujar Mikhail sambil mengusap lembut kepala Athirah.
Belaian dan sentuhan lembut Mikhail dapat meredakan sedikit kesakitan Athirah. Haruman yang dipakai Mikhail bagaikan terapi buat dirinya.
“Bahaya betul abang kau. Berani sungguh dia buat statement yang kau dengan dia suami isteri. Kalaulah ada budak kampus kita yang dengar, tak ke haru? Ada yang kata kau berdua kahwin senyap-senyap. Sudahlah kau berdua dapat jolokan Couple Of The Year,” usik Aisyah.
“Aku pun naik terkejut Aisyah, bila dia cakap macam tu. Tapi nak buat macam mana, dah memang perangai dia begitu, suka buat lawak tak bertempat,” ujar Athirah. Tapi memang dia suami aku pun, bisik hati kecilnya.
“Jomlah kita balik bilik. Dah lama sangat kita kat sini. Kesian Athirah, dia mesti nak berehat,” ujar Salmi.
“Terima kasih Kak Salmi kerana memahami keadaan adik ipar kau ini,” usik Athirah.
Hisy... nakalnya! Tak padan dengan sakit, masih lagi nak bergurau. Bila masa aku kahwin dengan abang kau?” tanya Salmi. Lantas lengan Athirah dicubitnya.
“Tak lama lagi jadilah kakak ipar aku. Kau nak yang mana satu? Doktor, ustaz atau arkitek?” sakat Athirah lagi.
“Sudahlah! Malas aku nak layan kau. Dulu... Mikhail pening sebab kena baling botol dengan kau. Sekarang ni kau pulak yang pening, lepas kena tolak dengan Masyitah. Memang betullah jodoh kau dengan Mikhail. Sama aje kepala, suka kenakan orang,” usik Salmi sebelum berlalu.
“Kau rehat ya, Athirah. Sekiranya kau nak apa-apa, jangan segan beritahu aku. Jika kau nak suruh aku belasah perempuan berlagak tu pun aku sanggup,” ujar Aina. Aina memang terkenal dengan sikap antinya terhadap Masyitah. Semuanya bermula sejak minggu orientasi lagi. Masyitah selalu mencari kesalahan mereka satu kumpulan. Apa sahaja yang kumpulan mereka lakukan mesti mendapat kritikan.




24 comments:

  1. Yea.. zaaaa.....!!!! Suka dgn watak Athirah & Mikhail. Sesuai sgt. Syabas Dayana Darwisy. Anak2 mrk pun punya daya penarik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. Jgn lupa jenguk lg ke mari.

      Delete
  2. Teruskan berkarya. Harapan sya slps Cinta Itu Milikku akan ada e-novel lain akan menyusul. Susunan ayat yg kemas dan sedap dibc.

    ReplyDelete
  3. Huhuhu... bangganya plak dpt bc dulu. biasanya si Puteri n Ayu dulu masuk blog ni.
    Tak sangka perangai Athirah mcm saya. suka cari jodoh utk abang2 n kakak2.
    Mgg sweet gilerrrlah mrk ni.
    Mikhail... Mikhail... mmg itupun isteri demo!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniah Raihana.. akhirnya mampu pecah tradisi di antara Ayu n Puteri Atilia.
      Suka jg match maker juga ke???

      Delete
  4. Errkk???? Macam mana Raihana ni blh bangun tidur awal dr saya? Biasanya dia kul 8 karang baru tunjuk muka. Hairan bin Musykil ni????

    Kak Dayana terima kasih krn kotakan janji akak nak post n3 ni hari ni....

    Gembira bin Bahagia rasanya dpt bc n3 terbaru ni...
    Kelakar bin Lawak lah Si Mikhail ni... Kecoh klinik org dikerjakan nya...

    Menyampah binti Meluat betullah dgn Si Masyitah ni. Jahat binti Dengki. Rasa nak bg dushhh...dushhh... kat muka dia. Sesuka rasa dia jer tolak n tampar muka dia.

    Kak Dayana... mmg besttttt!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puteri Atilia...
      Janji mserti ditepati dek.
      Ayat2 awak mmg kelakarlah dek. Siap bin dan binti berbagai. huhuhu....

      Delete
  5. Hai... hai... Bkn main gumbira lg ya, mrk2 ini!!!

    Kak Yana... suka2 dgn bab baru ni. Menarik... tertarik...
    Memang The kebabooommm sungguh mrk berdua ni!!!
    Super duperrr!!!!
    Luv u lah sis!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayu... terima kasih.
      Teruskan membc ya...

      Delete
  6. haha.. comey aje Mikhail tu.. siap ngaku suami Athirah tu.. klu la dia tahu Athirah tu isteri dia.. mcm mana ek??

    hurm, kena pkr ni...

    apa2 pn dayana, tahniah.. cerita yg menarik.. all the best 2 u.. ;)

    ReplyDelete
  7. best nyer bila ada org yg sayang n protect kita kan...
    kalu sakit bwk jumpa doc...kalu x makan bwk g makan...kalu x siap assigment blh buat kan x?....
    apa pun biasala kan bila couple ngan org yg femous mesti byk halangan....dugaan pun byk...
    kak bg skit pengajaran kat masyitah 2 biar dia sedar diri skit...org xnk dia pulak yg terhegeh hegeh...menyampah betul...
    kak...biarkan ada org lain dgr citer athirah pas2 1 kolej tau yg diorg ni husband n wife biar melopong c masyitah 2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ryana.... Si Masyitah ni mmg muka tau malu. Nnt dia pasang mcm2 perangkap nak pisahkan Athirah dan Mikhail.

      Delete
  8. akk dayana..update hari ap selalunya?? adk hari3 bka blog akk nie bestt layan hbis...he3 nk lgi pls?? fb xder ke akk dayana, blh msuk dlm fb adk bla ad n3 bru hihi klu x der xpelaa...cepAt siap CIM nie x sbaq nk beli :) (^_^)

    ReplyDelete
  9. Salam.... Mahanum,
    Terima Kasih sbb sudi luangkan masa bc e-novel yang tak seberapa ni.
    Biasanya setiap hari jumaat.
    Akak ada FB cuma jarang add kat FB. Malu!!! Citer akak mcm tak best aje. Segan nak bg org tgk dan bc. Apa FB Mahanum? Atau mahanum add akak kat Dayana Darwisy.

    ReplyDelete
  10. Makin lama makin mendebarkan bc citer ni. Mcm ada bahaya akan menanti di bab akan dtg. Masyitah nmpknya semakin agresif. Pasti dia akan buat hal lg akan dtg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous... Berdebar2....
      Mmg pun Masyitah akan buat hal lagi. Tp nak tahu apa dia kena tunggu...

      Delete
  11. wsalam....:) sorry yer...terlupa nk bg salam...hihi (^_^) anum dah add akk dayana...hehe... tq

    ReplyDelete
  12. hehehe...
    Biasalah bila nak cpt. Teruskan membaca dan menyokong ya.

    ReplyDelete
  13. Salam Yaya...
    Terima kasih krn suka kan cerita yg tidak seberapa ini. Teruskan membaca dan menyokong ya.

    ReplyDelete
  14. romantik and loving la mikhail ni...suka sngat, kurang asam jawa betul la masyitah 2 de ker dia pukul athirah...pe pun bab ni menarik dan sweet cam bab2 sebelum nya tumb up kt writer dan cepat la upload lg :)

    ReplyDelete
  15. EYA...
    Terima kasih kerana sudi luangkan masa membc, e-novel yg tak seberapa ini.
    Jumpa ari Jumaat... utk n3 baru...

    ReplyDelete