Assalamualaikum....

Buat semua pengunjung yang disayangi dan dihormati....
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa melawat Bingkisan Hati Setulus Kasih. Mudah-mudahan anda semua terhibur membaca hasil tulisan saya yang tidak seberapa ini.

Ilham yang dipersembahkan dalam Bingkisan Hati Setulus Kasih adalah imaginasi semata-mata. Tidak ada kena mengena dengan yang hidup mahupun yang sudah meninggal dunia. Sekiranya ada yang terkena batang hidung tu harap maaf. Itu adalah tidak disengajakan, hehehe....

Sekiranya terdapat kebersamaan dalam penulisan, itu berlaku di luar bidang kuasa. Idea yang datang secara spontan diluahkan mengikut cetusan rasa.

Sebarang aktiviti menciplak atau meniru idea adalah dilarang sama sekali. Haaa... tak baik tau, curi-curi niee...!!!

Pastikan anda semua menunaikan solat terlebih dahulu sekiranya waktu solat sudah masuk ya...

Sayang anda semua. Muah... Muah...

Followers

Tinggal Link Blog Korang

Thursday 23 February 2012

Cinta itu Milikku - Bab 7


MIKHAIL memandang Athirah seperti biasa. Seolah-olah peristiwa membaling botol pagi tadi tidak pernah berlaku. Dia terlalu teruja hendak beregu dengan  Athirah. Tidak disangka-sangka kebijaksanaannya memerangkap Athirah membolehkan dia bergandingan dengan gadis itu dalam pertandingan badminton ini.
Mikhail sudah berpesan kepada urus setia pertandingan, jika giliran Athirah membuat cabutan, balang tersebut harus ditukarkan dengan balang yang telah disediakan olehnya. Teringat lagi Mikhail bagaimana berkerutnya dahi Athirah apabila namanya terpilih sebagai pasangan Athirah. Macam mana namanya tidak naik? Balang yang dipilih Athirah hanya dipenuhi namanya sahaja. Bijakkan otak jejaka yang bernama Mikhail ni!
Athirah memandang Mikhail dengan perasaan gementar. Dia bimbang seandainya Mikhail melepaskan peluru kemarahan di khalayak ramai. Tidak sanggup rasanya menjadi bahan sindiran dan herdikan Mikhail lagi. Melihat riak selamba Mikhail, hati Athirah sedikit lega.
Mikhail mewakili Athirah membuat cabutan undi untuk memilih pasukan lawan. Mikhail dan Athirah akan menentang gandingan Aziz dan Salmi. Manakala Borhan dan Aisyah pula akan menentang Shah dan Fazlina. Hax dan Aina akan menentang Nora dan Aflahuddin.
Terpegun Mikhail melihat ketangkasan Athirah di gelanggang. Apabila mereka bertembung sesama sendiri ketika mengambil servis daripada pihak lawan, berkali-kali Athirah menunduk dan memohon maaf. Tergelak Mikhail melihat gelagat Athirah. Sudah seperti gadis Jepun aksinya. Kemenangan akhirnya berpihak kepada dia dan Athirah. Esok merupakan acara kemuncak untuk menentukan siapakah yang bakal bergelar juara.
Selain badminton, ada juga acara bola tampar, bola jaring, sepak raga, bola sepak dan tenis yang dipertandingkan. Terpulang kepada mereka hendak memilih acara apa yang ingin mereka sertai. Gandingan antara pelajar senior dan junior bagi kolej kediaman mereka adalah bertujuan untuk mengimarahkan lagi hubungan sesama mereka.
Sebaik sahaja pertandingan berakhir... Fazlina, Salmi, Aina dan Aisyah menyuruh Athirah pergi menemui Mikhail. Mereka mahu Athirah memohon maaf daripada lelaki itu. Malas hendak bertekak dengan kawan-kawannya, Athirah menguatkan semangat untuk berhadapan dengan Mikhail. Bukan salah dirinya jika kepala Mikhail benjol atau pecah sekalipun. Mulut lelaki itu terlalu celopar dan kerap kali menyakiti hatinya. Sepatutnya Mikhail yang datang meminta maaf daripadanya.
“Assalamualaikum... Abang Khai.” Athirah memberanikan diri.
“Hah, awak! Nak apa lagi?” sergah Mikhail.
Kalau aku kata nak mengurat dia, agak-agak pengsan tak mamat biul ni? Dalam pada marahkan Mikhail, sempat juga dia membuat lawak. Bibirnya tanpa sedar mengukir senyuman. Mendengar deheman Mikhail, Athirah kembali berpijak di bumi nyata.
“Kenapa senyum-senyum? Awak mengutuk saya ke?” perli Mikhail. “Apa tujuan awak nak jumpa saya ni? Cepat cakap! Saya masih banyak lagi kerja yang hendak dibuat.” Mikhail meninggikan suaranya. Berbeza sungguh kelakuan Mikhail. Tidak seperti di gelanggang badminton tadi.
Berlagak sungguh mamat ni! Dia ingat aku suka sangat nak tengok muka dia. Jika tidak kerana terpaksa dan dipaksa, tak inginnya aku hendak menjatuhkan martabat aku ni. Bukannya aku yang bersalah pun, Athirah menggumam.
Athirah berusaha memaniskan wajahnya. Suaranya juga cuba dialunkan selembut yang mungkin.
“Mana ada saya mengutuk! Saya datang nak serahkan borang ni dan minta maaf pasal kejadian pagi tadi. Maaf ya sebab baling botol dekat Abang Khai. Saya juga nak minta maaf sebab pijak kaki Abang Khai hari tu.” Takut-takut Athirah memohon maaf. Sebenarnya dia bimbang jika Mikhail buat sesuatu yang tidak elok terhadapnya untuk membalas dendam.
“Amboi, senang-senang ya awak minta maaf selepas awak cederakan saya!” sinis Mikhail. “Tengok... masih lagi berbekas merah dahi saya ni. Nasib baik tak benjol atau luka. Jika tidak saya saman awak sepuluh juta,” ujar Mikhail sambil menunjukkan dahinya. “Emm... saya rasa macam nak saman awaklah. Jika tidak... tentu awak akan buat lagi perkara yang sama. Entah-entah, awak baling pisau pula pada saya,” gertak Mikhail.
Wajah Athirah sudah pucat lesi. Habis kecut urat perutnya melihat ketegasan Mikhail. Memang habislah dia kali ini!
Mikhail sudah tidak tertahan menahan gelak melihat muka Athirah berubah pucat tidak berdarah. Namun dia menyabarkan diri dan hatinya. Ha... tahu pun sayang takut! Sayang... sayang juga Cik Athirah oii...!!! Jika asyik melawan mana boleh tahan. Abang pun kena jaga air muka abang. Janganlah kau cabar ego lelaki abang ni sayang oii!!!
Wah... wah... Mikhail! Sejak tangkap lentok dengan Athirah sudah pandai bersayang... berabang... ya! Mikhail tertawa sendiri memikirkan apa yang sedang bermain di otaknya ketika ini.
Encik Mikhail... tak ingat isteri awak ke?
Athirah merasa pelik melihat Mikhail tertawa seorang diri. Tadi melenting bagai nak  rak. Ni... dah macam orang tak siuman pula ketawa sorang-sorang. Hisy... pelik sungguh mamat ni! Tak akanlah kena baling botol mineral terus jadi tak betul otaknya?
“Macam inilah, sekiranya awak nak saya maafkan awak, saya nak awak berlakon jadi kekasih saya. Boleh?” Mikhail merenung Athirah. Dia ingin melihat reaksi gadis itu. Apabila tiada tanda-tanda Athirah ingin bersuara, dia meneruskan kata-katanya. “Jangan bagi tahu sesiapa tentang rancangan saya ni.” Mikhail memberi amaran.
“Ingat! Hanya saya sahaja yang berhak menghentikan lakonan ini. Selagi saya belum beri kata putus, selagi itulah awak kena berpacaran dengan saya dan berada di samping saya. Awak juga tidak dibenarkan membantah setiap apa yang saya cakap sepanjang kita menjadi pasangan kekasih. Jika tidak... saya akan saman awak lebih daripada jumlah yang saya katakan tadi.” Mikhail sudah mempamerkan muka seriusnya. Dia yakin Athirah akan bersetuju dengan rancangannya.
Memang betullah skru mamat ni dah tertanggal. Macam mana ni? Nak setuju ke tidak? Buatnya dia saman aku puluh-puluh juta macam mana? Soal Athirah kepada dirinya. Kenapalah dia tak tuntut sepuluh ringgit atau seratus ringgit? Mampu lagilah aku nak bayar! Ini... dah main puluh-puluh juta! Kat mana aku nak cekau duit sebanyak tu? Nak gadai tanah kat kampung pun belum tentu cukup nak bayar saman mamat mental ni! Agaknya dia ni adik-beradik ceti haram! Tak pun suku sakat Along! Confirm aku kena tempah batu nisan dan keranda lepas ni!!!  Athirah sudah pening kepala memikirkan permintaan Mikhail.
“Boleh bagi saya tempoh tak? Satu hari atau seminggu mungkin? Kalau setahun lagi bagus! Saya nak balik dan fikir dulu.”
Nope!!!” Mikhail sudah menggerak-gerakkan jari telunjuknya. “Saya nak jawapannya sekarang. Seperkara lagi, saya nak awak sentiasa bersedia bila saya perlukan awak.”
Adoi aii...!!! Nak buat macam mana ni? Buatnya dia suruh aku layan sampai ke tempat tidur macam mana? Matilah aku kali ini! Bisik hati Athirah. “Jadi kekasih sahaja, kan? Tak layan hingga ke tempat tidur, kan?” Athirah memberanikan diri bertanya.
“Kenapa? Awak nak tidur dengan saya ke?” Mikhail bertanya kembali sambil menjungkit sebelah keningnya.
Hisy... mamat ni! Aku tanya dia, ada ke patut dia tanya aku balik, omel Athirah dalam hatinya. “Jika setakat jadi kekasih saya akan pertimbangkan. Tapi kalau kena layan sampai ke tempat tidur... maaf, saya tidak bersetuju. Sekiranya awak nak saman saya... samanlah. Saya tak akan sama sekali menggadaikan maruah saya. Saya lebih rela muflis di dunia daripada muflis di akhirat,” ujar Athirah tegas.
“Saya buka suruh awak pertimbangkan tapi saya nak awak bersetuju. Faham? Tentang tidur dengan saya tu, tunggu kita diijabkabulkan dulu.” Mikhail sudah tersengih nakal.
Huh, gatal sungguh mamat ni! Belajar pun tak habis lagi, ada hati nak kahwin. Kalau aku... pandai pulak dia nasihat jangan nak menggatal dan jangan habiskan duit mak bapak. Tapi dia juga yang ajak aku menggatal. Agaknya... macam inilah cara ketam mengajar anaknya. Dia suruh anak dia jalan tegak tapi dia sendiri pun jalan tak betul. Athirah mengomel dalam hatinya. “Baiklah saya bersetuju dengan cadangan awak,” kata Athirah.
“Lepas ni, tiada perkataan saya, awak atau Abang Khai. Saya nak awak panggil saya ‘abang’ dan bahasakan diri awak ‘sayang’ supaya orang percaya yang kita ini pasangan kekasih. Ini nombor telefon saya. Tepat pukul sepuluh setengah malam ini, saya nak awak telefon. Nanti saya tolong top up kalau tak cukup duit. Jikalau awak tak call... siap awak, saya kerjakan!” Mikhail mengugut Athirah.
Athirah memandang Mikhail dengan wajah masam mencuka. Sakit hatinya bila dipaksa buat perkara yang dia tidak suka. Ikutkan hatinya... mahu sahaja dicencang lumat tubuh Mikhail, biar padan muka lelaki itu.
MIKHAIL berlalu dengan wajah ceria. Athirah ditinggalnya sendirian. Dia menghampiri rakan-rakannya yang sedang beristirahat setelah berhempas pulas mengalahkan pihak lawan.
“Ceria sungguh kau, Khai! Tak macam pagi tadi, monyok,” tegur Shah. “Kalau pagi tadi... tak boleh salah sikit mesti melenting. Sekarang ni aku tengok dah macam dapat duit satu juta,” usik Shah lagi. “Ada berita menarik atau kau dah kenakan budak junior tu lagi?” Shah bertanya. Dia merasa pelik melihat wajah ceria Mikhail yang bagaikan sang suria menyinar di pagi hari.
“Aku rasa dia dah kenakan budak tu! Masa aku selisih dengan Athirah tadi, muka budak tu kelat semacam je,” ujar Hax sambil melabuhkan punggungnya di sebelah Mikhail.
“Tak baik kau buat dia macam tu, Khai. Kesian dia! Nasib baiklah aku dah kahwin. Kalau tak... nak juga aku jadi hero selamatkan dia daripada perangai keji kau ni. Nanti aku sibuk-sibuk selamatkan Si Athirah, isteri kesayangan aku pulak yang merajuk. Tak pasal-pasal malam nanti aku tidur tanpa bantal peluk yang gebu dan wangi,” komen Zeck sambil tersengih.
“Amboi, kau orang! Tak boleh tengok aku happy sikit! Ada saja nak mengutuk! Mana ada aku buat apa-apa dekat dia. Aku cuma tegur sikit aje tentang dia baling botol mineral kat dahi aku ni. Tak akan itu pun salah dan keji?” Mikhail membela dirinya.
“Aziz... ini borang soal selidik ‘mata hijau’ tu. Kau tolong serahkan kat awek kau Nora,” ujar Mikhail sambil menghulurkan borang yang berada di tangannya.
“Ini satu perkembangan yang sihat. Sejak bila Abang Mikhail kita yang tampan lagi macho ni buat kerja-kerja amal?” soal Aziz dengan nada gurauan. “Bukan ke... kerja kau selalunya mengarah orang? Hari ni sudah boleh jadi orang suruhan pulak? Wah, sungguh menakjubkan! Bagus... bagus... bagus...!!!” kata Aziz sambil menepuk bahu Mikhail.
“Kau orang selalu bersangka buruk dengan aku. Macamlah aku ni jahat sangat!” Mikhail menempelak. “Eh... mana Hans? Tak nampak pun batang hidung dia?” Mikhail bertanya.
“Tadi aku terserempak dia tengah bercakap dengan Si Athirah kat tepi papan  kenyataan. Nampak macam tengah memujuk aje,” jelas Hax. Dia mengesat peluh yang mengalir di pipinya.
Aikk... Si Hans pun nak mengorat Athirah? Aku ingatkan Si Salman budak law tu aje yang syok kat Athirah. Rupanya Si Hans pun tergoda juga. Kau tak nak mencuba nasib Khai? Manalah tahu dia tersangkut kat kau. Aku dah tak boleh dah. Merajuk buah hati aku, letih pulak aku nak memujuk,” ujar Shah sambil tergelak.
Mikhail hanya tersengih mendengar kata-kata rakannya. Hai... sayang! Merajuk dengan abang ke? Mikhail bertanya dalam hatinya.

2 comments:

  1. ish mikhail ni.. abng lah..sayang lah....saya cair tu baca....

    ReplyDelete
  2. tak jd marah Mikhail. Romantiknya dieeerrr!!!
    sweet nyerrr!!!
    Alahai Mikhail... jd pakwe cek mau???

    ReplyDelete